עקרון ההדדיות (Reciprocity) הוא מונח מעולם הפסיכולוגיה, כאשר המונח מתייחס אל הצורך הפנימי המוטבע אצלנו כאשר אנו מקבלים טובה ממאן דהוא ומרגישים צורך-חובה להשיב טובה לאותו אדם.
לדוגמא: חבר שעוזר לנו להחליף את הצנרת בכיור המטבח, אנו נרגיש צורך-חובה לסייע לו בחזרה כאשר החבר יצטרך עזרה אף הוא בהחלפת צנרת הכיור במטבח.
כמו כן, עקרון ההדדיות עובד גם הפוך. כלומר, כאשר אנו עושים טובה למישהו, אנו נצפה לקבל טובה בחזרה מאותו אדם שעשינו לו טובה.
עקרון ההדדיות בשיווק ובאתרים
עקרון ההדדיות פועל לא רק בין חברים ואנשים שאנו מכירים, אלא גם כלפי אנשים שאנחנו לא מכירים אישית, ויתרה מכך עקרון זה עובד אפילו כלפי חברות עסקיות.
בשיווק ובניית אתרים נעשה שימוש בעקרון ההדדיות כאשר נרצה למשוך לקוח להכיר אותנו.
לדוגמא: באתר של חברת סוגת תמצאו אלפי מתכונים מרתקים בנושאי אפייה ובישול. ולכן כאשר ארצה לדעת איך מכינים עוגת שוקולד ואמצא את המאמר של סוגת בנושא אפיית עוגת שוקולד ובמאמר אקבל מידע מעניין ורלוונטי אודות אפיית העוגה, אזי ארגיש צורך-חובה לעשות שימוש במוצרי סוגת ע"פ המתחרים.
גם בעסק שלכם תוכלו לעשות שימוש בעקרון ההדדיות כאשר תתנו ללקוחות שלכם טיפים מקצועיים בחינם למשל, או לדוגמא תעניקו מתנה חינמית מדריך דיגיטלי מפורט אודות התחום שלכם ודברים בהם הלקוחות יעשו שימוש וכיוצ"ב, ובכך תוכלו לבקש מאותם לקוחות להירשם אליכם לרשימת התפוצה למשל, או לעקוב אחריכם ברשתות החברתיות ואפילו לקבל את הגולשים שביקרו אצלכם באתר כלקוחות חדשים אצלכם בעסק.
קראו גם: