אריסטו אמר פעם "הנפש לעולם אינה חושבת ללא תמונה". וזה נכון. כדי לרכוש ספה לבית אנחנו נרצה לראות בעיניים שלנו את הספה קודם הרכישה, וכדי להכיר מישהי אנחנו נרצה לפגוש אותה ולראות אותה בעיניים, וכדי לשכנע לקוח להשתמש בשירותים או לקנות את המוצרים שלכם אנחנו נצטרך להציג לו את המוצרים והשירותים בצורה ויזואלית ומשכנעת.
במאמר הבא נדבר על מהי מצגת שיווקית (לא רק עיצוב), איך בונים מצגת שיווקית (בעיקר סטוריטלינג) ואיך מגישים את המצגת הישר אל הלקוח או המשקיע. מתחילים.
מהי מצגת שיווקית?
מצגת שיווקית כשמה כן היא, נועדה לשווק אתכם בצורה הטובה ביותר. וזה לא משנה אם אתם סטארט אפ חדש פורץ דרך שיוצא לסבב גיוס של מאות אלפים או מיליוני שקלים או אם אתם עסק נישתי וקטן שמגייס לקוחות חדשים, בסופו של דבר מצגת שיווקית נועדה לסייע לכם להעביר את המסרים שלכם בצורה הטובה ולשכנע את האדם שמולכם להשקיע בכם או להשתמש בשירותים ובמוצרים שלכם.
לא פעם אני רואה יזמים שמשתמשים במצגות עמוסי גרפים שצריך ממש להתעמק בנתונים כדי להבין את המסר.. אז לא. זו לא המטרה של מצגת שיווקית, אלא מצגת שיווקית צריכה להיות פשטנית וברורה, כך שכל אדם, גם האדם הפשוט שיצפה במצגת שלכם יבין את המסר המרכזי שאותו תרצו להעביר.
איך בונים מצגת שיווקית?
רגע לפני שצוללים אל מעמקי הפאוור פוינט חשוב להדגיש: קודם מגבשים את תוכן המצגת, מבינים מה רוצים להעביר, ומחדדים את המסרים המרכזיים ורק לבסוף משבצים את התוכן בתוך שקופיות ומעצבים את המצגת לכדי שימוש.
למי שלא מכיר מהו סטוריטלינג, בקצרה: מדובר על דרך בה נספר את תוכן המצגת שלכם בצורת סיפור. אנשים אוהבים סיפורים. כולנו אוהבים סיפורים, ולכן קל יותר להמחיש את המסרים שלכם אם תעבירו את המסר בצורת סיפור, ממש בדומה לצפייה בסרט או בסדרה בנטפליקס. תחשבו על כתבה שקראתם בנושא כלכלה או בנושא בריאות עמוסה במספרים ונתונים לעומת תוכניות ריאליטי שבה המשתתפים מספרים סיפור וקל יותר להבין מה המסר שלהם.
אז נכון, בהרבה מקרים תצטרכו לשלב בתוך המצגת נתונים כדי לבסס את מה שאתם אומרים, אבל היי, גם לזה יש פתרונות כמו אינפוגרפיקות או פיצול הנתונים למספר שקפים ושימוש באייקונים כדי להמחיש כל מסר.
מה המטרה של המצגת השיווקית שלכם?
זהו החלק החשוב ביותר קודם בניית מצגת שיווקית. ישנם כמה מטרות למצגות, ואלו מקצתם:
- מיתוג – כלומר, מצגת שמטרתה להציג את העסק שלכם את מיתוג העסק שלכם, ולכן במצגת תציגו את העסק שלכם באור חיובי ותנפחו שרירים. מי אנחנו? כמה זמן אנחנו פועלים? כמה לקוחות יש עסק? נכסי המותג ועוד.
- שיווק – מצגת שמטרתה לשווק את העסק שלכם, רק שבניגוד למצגת מיתוג, כאן יש לתת רקע קצר עליכם ועל העסק, ולתת דגש מרכזי על התועלות שיצא ללקוח כתוצאה מרכישת השירותים והמוצרים שלכם.
- פרזנטציה למשקיעים – כאן המקום לדבר על הפוטנציאל של המיזם שלכם, על גודל השוק ונתונים מתקדמים על השוק ומגמות.
- ראיון עבודה – המטרה היא להציג את עצמכם בצורה הטובה ביותר, ולכן זה המקום לספר על עצמכם בלי פילטרים, לשלב דוגמאות מפרויקטים שביצעתם ועוד.
- מצגות סיכום – אלו מצגות תקופתיות שבהם צריך להציג ללקוח מה בוצע במהלך התקופה וכיצד סייעתם ללקוח במטרותיו.
מבנה מצגת שיווקית
כאמור, ישנם מספר סוגי מצגות ואין כלל אחד שנכון לכולם. בנוסף, ישנם מצגות שעשויות להיות 3 דקות לעומת מצגות של חצי שעה ויותר ולכן גם המבנה הבא תראו הוא לא בהכרח נכון לכולם, אבל אם בכל זאת נרצה ליצור איזשהוא תבנית למצגת השיווקית אז היא תראה כך:
- שקף פתיחה – פותחים בברכת שלום לכל אחד מהנוכחים והשקף יכלול את שם נושא המצגת, תאריך המצגת ואת הלוגו שלכם.
- הצגה עצמית – לרוב זה יהיה בשקף אחד, בו תספרו מי אתם ומדוע כדאי להקשיב לכם. ככל שתתנו סיבות להקשיב לכם, כך רמת הקשב תעלה. שימו לב כי לא מדובר בקורות חיים, אלא רק הצגה עצמית רלוונטית עבור נושא המצגת.
דוגמה להצגה עצמית במצגת אסטרטגיה שיווקית: נעים מאוד אני שלמה ראש, בעלים של צריח מדיה, בעל ניסיון של 10 שנים בתחום השיווק, עבדתי עם הלקוחות הגדולים במשק כמו אסם-נסטלה, סנו, בנק פאג"י, מפעל הפיס ועוד ואני כאן כדי לסייע לעסק שלכם לצמוח.
דוגמה להצגה עצמית במצגת בניית אתרים: נעים מאוד אני שלמה ראש, בעלים של צריח מדיה, בעל ניסיון של 10 שנים בתחום בניית אתרים, בניתי מאוד אתרים כולל אתרי תדמית, אתרי מסחר ומערכות מתקדמות ואני כאן כדי להקים את הפרויקט הבא שלכם. - נתונים ומידע רלוונטי – שלבו כמה שיותר נתונים ומידע רלוונטי. המטרה של הנתונים היא להכין את הקרקע לקראת הסיבה מדוע להשקיע בכם או מדוע לרכוש מכם.
בנתונים רצוי לשלב נתונים על גודל השוק, מגמות בשוק, מידע על המתחרים והיכן הם פועלים או כל מידע אחר שעשוי להיות רלוונטי להמשך המצגת. - סיכום זמני – רגע לפני שתגיעו אל שורת המסר המרכזית במצגת שלכם, רצוי לעשות סיכום זמני של מה ראינו עד כאן.
- שורת המסר – זה החלק השיא של המצגת, בו אתם אמורים להציג בצורה רהוטה ומשכנעת שאינה משתמעת לשתי פנים מדוע לבחור דווקא בכם או מדוע כדאי להשקיע דווקא בכם.
זכרו, אנשים לא קונים לא יתרונות – אנשים קונים תועלות. וכאן המקום לדבר על סך התועלות שיצא ללקוח כתוצאה מהרכישה. - תימוכין – כאן המקום לשלב תימוכין למה שציינתם, כמו למשל דוגמאות של פרויקטים שביצעם, המלצות של לקוחות, סרטונים מקוריים שלכם הממחישים את מה שאמרתם וכיוצ"ב.
- שאלות ותשובות – כאן המקום לאפשר לצופים לשאול שאלות על המצגת ולקבל תשובות בהתאם.
- סיכום המצגת – לרוב זה יהיה שקף אחד בו תתמצתו את הנקודות המרכזיות שציינתם לאורך המצגת, וכמו כן זה המקום להשאיר פרטי התקשרות ומידע (במידה והמצגת נשארת אצל הלקוח), וכל זה לא לפני שסיימתם בברכת תודה 🙂
לא על כל טלפון מבורלא עושים מסיבת עיתונאים
לאחר שאספתם את חומרי הגלם למצגת והתחלתם להזין לשקפים, זה הזמן לצמצם. כמה לצמצמם? הכי הרבה שאתם יכולים ואז לצמצמם בעוד 10%. זכרו, המצגת צריכה להיות מעין סיפור (סטוריטלינג) והיא זקוקה נואשות להשאיר את הלקוח קשוב ומרותק.
כמו כן, לא פעם מציגים נוהגים לפצל שקפים ולתת שקף על כל כותרת או נתון. אין צורך לעשות מסיבת עיתונאים על כל שקף. השקפים שבהם כן צריך לתת דגש ולהאריך בהם, אלו השקפים של שורת המחץ אשר אמורים לשכנע את הלקוח במטרותיכם. זכרו, ככל שתאמרו מעט, כך יהיה משקל רב יותר למילים שלכם.
הכנה טכנית למצגת
את המצגת ניתן לבנות בפאוור פוינט או בקאנבה. יש להשתמש בצבעים אחידים, רצוי שאלו יהיו צבעי המותג שלכם.
כמו כן, יש לעשות שימוש בפונטים וגודל פונטים אחיד בין כל השקופיות.
יש לשלב עזרים שממחישים את תוכן הדברים, כמו למשל תמונות, סרטונים קצרים, אייקונים ואינפוגרפיקות.
מצגת שיווקית – טיפים אחרונים
תנועות ידיים – רצוי לעשות שימוש בתנועות ידיים, כדי לתת קונטרה למילים שנאמרות. כמובן שאין להשתמש בתנועות ידיים מוגזמות..
אנרגיה וגישה – יש אנשים שכיף לשמוע אותם. אתם יודעים האלו שמכניסים אווירה טובה לחדר. הגיעו עם אנרגיה טובה וגישה אופטימית. אתם תתוגמלו על כך.
הגייה וקול – דברו בקול ברור, בשפה רהוטה ובשפה נקייה.
מעוניינים בייעוץ? זקוקים לעזרה בהכנת מצגת שיווקית? אנחנו כאן לכל שאלה 🙂