חרדים זה לא רק שטריימל וסידור תפילה. אם תצאו רגע מהסטריאוטיפים המכללים והסטיגמות הישנות והלא רלוונטיות, תגלו עולם של תרבות, מנטליות וסגנון חיים. ואם נדבר רגע עסקית אז בישראל יש 1.35 מיליון ארנקים שעדיין לא הגעתם אליהם והם לגמרי יכולים להיות הלקוחות שלכם. כי בסופו של דבר החרדים הם צרכנים לכל דבר ועניין ואין שום סיבה בעולם לוותר על כוח קנייה כל כך גדול. ויתרה מכך, בתחומים מסוימים כמו מזון ומוצרי צריכה לבית, כוח הקנייה של המגזר החרדי גדול יותר מחלקו היחסי באוכלוסייה ועומד על כ-15% נ"ש.
במאמר הבא נדבר על מיהו המגזר החרדי? איך פרסום למגזר החרדי יכול להגדיל את המכירות בעסק שלכם? איך מגיעים למגזר החרדי ואיך מדברים בשפה של המגזר החרדי?
מיהו המגזר החרדי?
קצת נתונים:
- נכון לשנת 2024, גרים בישראל 1.35 מיליון חרדים המהווים כ-13% מכלל האוכלוסייה בישראל
- קצב הגידול של המגזר החרדי עומד על 4% בשנה
- הגיל החציוני במגזר החרדי הוא 16, וסה"כ יש כ-570 אלף חרדים מעל גיל 18
- יש בישראל כ-200 אלף בתי אב חרדים, עם 6.6 נפשות ממוצע למשק בית
- במגזר החרדי יש 4 זרמים מרכזיים: ליטאי, חסידי, ספרדי והחרדי החדש (חרדי מודרני)
- 66% מהמגזר החרדי עושה שימוש באינטרנט ול-1 מכל 5 חרדים יש סמארטפון בכיס (אם כי לחלק מהם מדובר במכשיר "מוגן" או/ו בנוסף למכשיר הכשר)
אוהבים לנפץ סטיגמות? הנה 3 מגמות של השנים האחרונות
- החרדים לא עובדים? – 78% מהנשים החרדיות ו-52% מהגברים החרדים עובדים (והמספרים ממשיכים לצמוח)
- החרדים עניים? – בשנים האחרונות יש מגמת פרימיומיזציה במגזר החרדי. כלומר, חרדים שמשלמים יותר עבור מוצרים ושירותים מסוימים ובכלל יש שאיפה לרמת חיים טובה (כמה מפתיע)
- החרדים לא נופשים? – 53% מהמגזר החרדי יצא לחופשה בישראל בשנה האחרונה (מול 56% בציבור הכללי)
אז נכון, אופי הצריכה במגזר החרדי לעיתים שונה בחלק מהתחומים, אבל בסופו של דבר מדובר במגזר עם כוח קנייה גדול שאתם כעסק לא יכולים לוותר עליו.
איך מגיעים למגזר החרדי?
זה נכון שעדיין המדיה המסורתית – עיתונות, רדיו ושלטי חוצות – הם עדיין ערוצי השיווק החזקים כיום במגזר החרדי (מהווים כ-88% מכלל תקציבי הפרסום במגזר החרדי), אבל בשנים האחרונות ישנו מעבר גם לפרסום בדיגיטל שכאמור 66% מהחרדים משתמשים באינטרנט (בהמשך המאמר אני מסביר על פרסום למגזר החרדי בדיגיטל).
בהכללה ישנם 5 עיתונים הגדולים במגזר החרדי כאשר כל עיתון משתייך לזרם מסוים. למשל עיתון "יתד נאמן" משתייך לזרם הליטאי, עיתון "המבשר" משתייך לזרם החסידי וכן הלאה.
רוב העיתונים מחולקים בתפוצה יומית ולרוב הם יהיו על בסיס מינויים. ישנם גם עיתונים נוספים נישתיים וכלליים המחולקים על בסיס שבועי ובחינם. למשל "קו עיתונות דתית" שמגיע בתפוצה שבועית, או עיתון "כוח הפרסום" שמגיע גם הוא על בסיס שבועי והוא עיתון פרסומות (סוג של "גוגל" של המגזר החרדי).
לרוב כדי להגיע לתפוצה רחבה למסע הקריטית של המגזר החרדי, רצוי לשלב פרסום בעיתונות, ברדיו ואף בשלטי חוצות באזורים מרכזיים.
השפה בה תפנו אל המגזר החרדי
לא נעים לי להיות זה שמבשר לכם את זה, אבל הפנייה אל המגזר החרדי לא שונה מפנייה אל הציבור הכללי. למרבה הפלא גם החרדים מדברים עברית, וגם החרדים צורכים פחות או יותר את המוצרים שכלל הציבור צורך.
ובכל זאת ישנם 3 דגשים מומלצים עבור פנייה למגזר החרדי:
- יש לעשות שימוש בשפה נקייה ובתכנים צנועים
- בעיתונות הפרזנטור יהיה גבר, ובחלק מהקמפיינים בדיגיטל אפשר יהיה גם לפרסם עם פרזנטורית
- לא צריך לדבר "חרדית", אך פנייה רלוונטית "בחרדית" יכולה לתת לכם נקודות זכות שיבואו לידי ביטוי בהצלחת הקמפיין
החרדים והאינטרנט
המגזר החרדי עושה שימוש באינטרנט וע"פ נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה כ-66% מהמגזר החרדי משתמש באינטרנט. לצורך השוואה, בשנת 2008 רק 28% מהמגזר החרדי השתמשו באינטרנט ורק ל-10% היה מחשב עם חיבור לאינטרנט).
למרות המגמה והמספרים שממשיכים לצמוח, חשוב להבהיר: השימוש באינטרנט עדיין אינו לגיטימי
השימוש באינטרנט אצל המגזר החרדי שונה מזו של כלל הציבור
השימוש הפופולרי באינטרנט במגזר החרדי הוא המייל (88%), לאחריו חיפוש מידע (73%), עבודה (58%), רשתות חברתיות (50%) וקניית מוצרים ושירותים (45%).
המספרים הנ"ל הם כמובן מתוך אלו העושים שימוש באינטרנט ולא מתוך כלל המגזר החרדי.
השימוש ברשתות החברתיות מעט שונה מזו של כלל הציבור, והוא לרוב מתאפיין בקבוצות ווטסאפ גדולות, קהילות בפייסבוק, כוכבי אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים (לרוב נשים), צייצנים מובילים, רשימות תפוצה במייל של עשרות אלפי נרשמים ועוד.
בנוסף אליהם יש את אתרי החדשות הגדולים במגזר החרדי כמו "בחדרי חרדים", "כיכר השבת" "אתר JDN" ואחרים נוספים המקבלים טראפיק של מיליוני כניסות מידי חודש כ"א.
פרסום למגזר החרדי – לסיכום
בסופו של יום יש בישראל קהל פוטנציאלי עצום שאתם כבעלי עסק יכולים להרוויח ממנו וניתן להגיע לחשיפה עצומה בפרסום למגזר החרדי בערוצים הרלוונטיים הן במדיה המסורתית והן בפרסום בדיגיטל בערוצים הרלוונטיים עם הפנייה הנכונה.
אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. לנו התמחות בפרסום למגזר החרדי (אנחנו חרדים בעצמנו), ואנו נוכל לבנות לכם אסטרטגיה חדה ומדויקת ועם הפנייה הנכונה למגזר החרדי. לפרטים נוספים צרו קשר עם צריח מדיה.