אחד משלושת הפרמטרים החשובים של קידום אתרים הוא קישורים יחד עם אופטימיזציה טובה ותוכן רלוונטי. וברור שקישורים עוזרים לדירוג האתר בגוגל, ואפילו גוגל עצמם ציינו במספר פעמים את הערך של קישורים בהתאמת התוצאות הטובות ביותר במנוע החיפוש שלהם. אך ישנו פרמטר נוסף בתוך המדדים של קישורים והוא אנקור טקסט.
בהסבר פשוט, אנקור טקסט הוא מילת המפתח אשר תופיע בקישור עצמו. לדוגמה: קראו עוד בנושא בניית אתרים. הקישור האדום הוא למעשה אנקור טקסט או בשמו בעברית טקסט עוגן.
סוגי אנקור טקסט נפוצים
ישנם 7 סוגי אנקורים מרכזיים שבהם עושים שימוש לקידום האתר:
- מילת מפתח מדויקת – לדוגמה: בניית אתרים
- מילת מפתח רחבה – לדוגמה: חברה מקצועית לבניית אתרים
- התאמה חלקית למילת המפתח – לדוגמה: חברה הבונה אתרים
- שם המותג – לדוגמה: צריח מדיה
- כתובת האתר או ה-URL במלואה – לדוגמה: https://rooks.co.il/
- אנקור אקראי – לדוגמה: אתר זה
- תמונה – קישור מטקסט אלטרנטיבי בתוך התמונה
איך עושים שימוש באנקור טקסט?
גוגל ציינו לא אחת ששימוש באנקור טקסט עוזר לגוגל להבין את תוכן העמוד ובהתאם לכך לדרג אתכם גבוה בתוצאות החיפוש. לדוגמה: אם אוציא קישור לאתר מסוים תחת הביטוי "מזון לחתולים" גוגל יבינו שהאתר המקושר מדבר על אוכל לחתולים. ואם יהיו אתרים נוספים שיקשרו גם הם לביטוי "מזון לחתולים", זה יגביר לגוגל את הביטחון להבין שאותו אתר רלוונטי עבור הביטוי הנ"ל.
עד כאן העיקרון הוא ברור: אם תקשרו לאתר תחת ביטוי עם אנקור טקסט מדויק, כנראה שתעלו גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל. אלא שמקדמי אתרים לא בזבזו זמן והתחילו לעשות שימוש אגרסיבי באנקור טקסט מדויק ובכך שיבשו את ההבנה של גוגל לגבי אתרים שהם לא בהכרח רלוונטיים. אז גוגל ראו והגיבו מיד עם עדכון הפינגווין הידוע לשמצה אי שם בשנת 2011, ובו גוגל הבהירו ששימוש באנקור מדויק יכול גם לפגוע בדירוג האתר.
אוהבים נתונים? איך אפשר שלא
במחקר שנעשה ע"י ahrefs נבדקו 384,614 אתרים ב- 19,840 נושאים אקראיים. כלומר, לקחו כמעט 20,000 מילות מפתח ובדקו את 20 התוצאות הראשונות כדי למצוא קשר בין שימוש באנקור טקסט לבין התוצאות בגוגל. התוצאה לפניכם:
יש מתאם חלש מאוד בין אתרים שעשו שימוש באנקור מדויק לבין המיקום שלהם בגוגל. כלומר, שימוש באנקור מדויק לא בהכרח משפיע על תוצאות החיפוש.
מה באשר להתאמה חלקית? התוצאה לפניכם:
במילים אחרות אין מתאם ברור בין דירוג תוצאות החיפוש לבין שימוש באנקור טקסט מותאם חלקית.
אותו הדבר גם בשימוש באנקור אקראי לא נמצא מתאם ברור שמוכיח שהשימוש בו יוביל לתוצאות גבוהות יותר.
גם בבדיקה שאנחנו בצריח מדיה עשינו ב-810 אתרים ישראלים במגוון תחומים, לא מצאנו קשר בין שימוש באנקורים מדויקים לבין המיקום שלהם בגוגל. התוצאה לפניכם:
לסיכום,
לא נמצא קשר ישיר בין אופן השימוש באנקורים לבין המיקום שלהם בגוגל. וגם אם ישנו קשר הוא די זניח וכדאי להשקיע את המשאבים שלכם בבניית תוכן רלוונטי וקישורים מגוונים וייחודיים.
מקורות:
- The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine
- Anchor Text: A Data‐Driven Guide (384,614 Web Pages Studied)