היררכיית אתר היא למעשה הסדר הפנימי בתוך האתר. ההיררכיה כוללת גם את הסדר של העמודים והפוסטים מבחינת מה יותר חשוב ממה, וגם בתוך העמודים עצמם מבחינת כותרות ופסקאות מה קודם למה.
כדי להמחיש מהי היררכיית אתר, תחשבו על קנייה השבועית שלכם בסופרמרקט השכונתי. עם כניסתכם לסופר יקבלו את פניכם הירקות, משם תמשיכו אל מחלקת השתייה, תצפינו אל מחלקת חומרי הניקוי ולבסוף בקצה האחרון של הסופרמרקט תפגשו את מחלקת החלב והלחם. אבל דבר אחד ברור, כל דבר נמצא במחלקה שלו, ויש סדר מסוים שמקל עליכם לדעת איפה כל דבר נמצא.
במקרה של סופרמרקט הסדר מתכונן כהלכה, כך שתאלצו לעבור בין כל המחלקות השונות לפני שתגיעו אל המחלקה הפופולרית בסופר שהיא מחלקת הלחם והחלב.
גם בהיררכיית אתר הסדר חשוב. המון בשביל גוגל, אבל בעיקר עבור הגולש שמבקר אצלכם באתר.
במאמר הבא נדבר על מהי היררכיית אתר, איך בונים אחת כזו ואיך יוצאים מפלונטר של אתר מבולגן ללא היררכיה.
מהי היררכיית אתר?
בדומה לחברות וארגונים בהם יש סדר: עובד זוטר > מעליו מנהל צוות > מעליו מנהל מחלקה > מעליו מנהל אגף > ומעל כולם המנכ"ל. גם באתר אינטרנט יש צורך בסדר ברור. מי לפני מי ואילו עמודים הם החשובים באתר שלכם. למשל: מוצר > מעליו קטגוריית מוצרים > מעליו חנות > ומעל כולם דף הבית.
ניקח לדוגמה אתר בתחום הקוסמטיקה: באתר יש מגוון שירותים הכוללים בניית ציפורניים, עיצוב גבות, איפור קבוע וכדומה.
באתר יש מדריכים שונים של איך לבנות ציפורניים לבד בבית, איך מסירים איפור קבוע ואני מניח שבנקודה הזו אתם מבינים כבר למה הכוונה.
במקרה כזה העמודים החשובים, הם העמודים שמייצרים את הכסף. כלומר העמודים מהם מגיעים יותר לקוחות משלמים, ולכן דווקא אלו צריכים להיות בחזית האתר כאשר מתחתיהם יש מדריכים ועמודי שירות דרג ב'.
נראות ההיררכיה ממבט חיצוני
בהסתכלות גוגלית יש חשיבות מסוימת להיררכית האתר, כי היא זו שאומרת לגוגל אילו עמודים חשובים ואילו עמודים פחות.
כך גוגל רואה את האתר שלכם:
היררכית אתר ברמת כותרות
אבל לא רק היררכיית עמודים חשובה לסדר האתר, אלא גם היררכיית כותרות בתוך העמודים עושה שכל לגוגל ולגולש להבין את מבנה המאמר עליו אתם מדברים.
במקרה של כותרות ההיררכיה בנויה מכותרות H1-H5, כאשר H1 היא הכותרת המרכזית של העמוד, והיא לרוב תכיל הן את מילת המפתח והן את הנושא המרכזי עליו תדברו במאמר.
מתחת כותרת H1 יגיעו כותרות המשנה H2. במקרים של מאמרים קצרים יופיעו לכל היותר 2 כותרות משנה H2, וכאשר מתחתיהן יגיעו תתי כותרות של H3 ו-H4.
אופן חלוקת הכותרת ייעשה בהתאם למבנה העמוד כמו בדוגמה הבאה:
- כותרת ראשית H1
- פסקה או שניים
- כותרת משנה H2
- פסקה או שניים
- כותרת משנה H2 או תת כותרת H3
- פסקה או שניים, לפעמים גם שלוש
- כותרת משנה H2 או תת כותרת H3
בניית היררכיית אתר
את היררכיית האתר ניתן לבנות משני סוגים מרכזיים:
- עמודי אב, עמודי בן ועמודי נכד
- קטגוריות ותתי קטגוריות
כאשר השימוש המרכזי אצלכם באתר היא באמצעות עמודים, היררכיית האתר תיעשה באמצעות עמודי אב ועמודי בן.
ניתן להגדיר עמוד כעמוד בן, תחת מאפייני עמוד > הורה המופיע בצד שמאל של הוורדפרס שלכם.
שימו לב: לא מומלץ להגדיר את עמוד הבית כעמוד בן או נכד, וכן לא רצוי להגדיר עמודי בן ונכד תחת עמוד הבית.
כאשר השימוש המרכזי שלכם באתר הוא באמצעות פוסטים, היררכיית אתר תיעשה באמצעות קטגוריות.
תחת לשונית פוסטים תמצאו קטגוריות, בה תגדירו את קטגוריות התוכן באתר. אם יש לכם אתר תיירות למשל: תגדירו קטגוריות "חופשה בצפון", אטרקציות במרכז", מסלולים בדרום" וכיוצ"ב, וכל פוסט רלוונטי תעלו אותו תחת הקטגוריה הרלוונטית של הפוסט.
איך יוצאים מהפלונטר?
לא אחת קורה שבעלי אתרים לא מודעים לקיומו של חשיבות היררכיית אתר, וכאשר מגלים מסתבר שזה מורכב יותר להחזיר את הגלגל לאחור. מה עושים במקרה כזה?
ככל שהאתר קטן, כך ניתן לטפל בהיררכיית אתר בצורה פשוטה, ע"י הגדרת כל עמוד ופוסט תחת העמוד או הקטגוריה הרלוונטיים, ועם השינוי יש לבצע הפניית 301 במידה וכתובת URL השתנה.
באתרים גדולים עם מאות ואלפי עמודים, יש לבצע תכנון נכון של השינוי קודם מהלך כזה.
לכל שאלה אנחנו כאן, כמו תמיד, כדי לסייע 🙂