חוק מילר – או בשמו המלא המספר הקסום שבע, פלוס או מינוס 2, הוא מונח בפסיכולוגיה המתאר את יכולת הזיכרון שלנו לטווח הקצר. החוק טוען שאדם יכול לשלוף מהזיכרון בין 5 ל-9 פריטים לכל היותר בכל שליפה.
לדוגמה: נניח ואבקש מכם לשלוף את רשימת המדינות שאתם מכירים. במקרה כזה בשליפה הראשונה תשלפו בין 5 ל-9 מדינות, עד שתצטרכו לאחזר שוב מהזיכרון רשימת מדינות נוספת, שגם היא תיהיה בין 5 ל-9 מדינות נוספות וכן הלאה.
מקור חוק מילר
הפסיכולוג ג'ורג מילר פרסם את ממצאי המחקר שלו בשנת 1956, כאשר מילר חקר את יכולת הזיכרון לטווח הקצר באמצעות ניסוי מעניין:
מילר נתן למשתתפים בניסוי רשימה של מילים, צלילים ואותיות ובחן כמה מתוך הרשימה הנ"ל המשתתפים יזכרו. התוצאה הייתה שאמנם יכולת הזיכרון של המוח האנושי היא בלתי מוגבלת, אך שליפת הזיכרון לטווח קצר דווקא כן וניתן לשלוף 5-9 יחידות זיכרון בכל שליפה מהמוח.
בנוסף מילר בחן מה יקרה במידה ויקריאו רשימה ארוכה של מילים, צלילים ואותיות. כלומר, האם ככל שאתן לך רשימה ארוכה של דברים תזכרו יותר. התשובה היא לא, ולרוב המשתתפים יזכרו רק את 5-9 הפריטים האחרונים שהוקראו.
איך זה נוגע לשיווק?
באפיון אתרים כמו למשל באתרים דינמיים משתמשים לא אחת במילוי רב של פריטים עבור חישוב ערך מסוים. לדוגמה: שימוש במחשבון משכנתא מצריך שליפה מהזיכרון של מספר נתונים בו זמנית (סכום המשכנתא, אחוזי הריבית המשתנים, תאריך תחילת החישוב וכיוצ"ב), מה שמקשה על הגולשים לשלוף את הנתונים בשליפה אחת (בהנחה והנתונים לא פרוסים מול העיניים).
במקרים כאלו, הפתרון הטוב ביותר הוא לפצל את שדות הערכים למספר שלבים, כך שיכולת הזיכרון תוכל לשלוף בכל רגע נתון 2-3 פריטים לכל היותר.