אם נדמה את בניית האתר לבניית בניין מגורים, אז תוכנית אפיון האתר היא התוכנית האדריכלית של הבניין. אפיון אתרים כולל את כל מה שיהיה באתר שלכם החל ממבנה האתר וסוגי העמודים שיופיעו באתר ועד לתכנון קפדני ומפורט של רכיבי האתר כמו כפתורי הנעה לפעולה ופיצ'רים אינטראקטיביים עם הגולש.
במאמר הבא נדבר על איך מאפיינים אתר מאפס, המחקר המקדים הנחוץ קודם אפיון האתר ואיך מוציאים את תוכנית העבודה מתכנון לביצוע. מתחילים.
אפיון אתרים מאפס – צד לקוח וצד שרת
אפיון אתרים כולל בתוכו שני צדדים שעל מאפיין האתר לתת דגש על כל אחד מהם בנפרד. לא אחת בעלי אתרים נוטים לערבב בין עיצוב אתרים לבין אפיון אתרים, בעוד שעיצוב האתר הוא רק החלק האחרון בצד לקוח. נעשה סדר:
- צד לקוח – נוגע בכל מה שהלקוח יראה בעת הביקור באתר.
- צד שרת – נוגע לחלק הטכני של הביצוע על חברת בניית האתרים או בית התוכנה.
אתן דוגמא מלקוח החברה שעבדנו עליו. אניגמה היא סטארט אפ ישראלי בתחום הפקות אירועים ציבוריים. החברה לקחה הלכה למעשה את כל התהליך הבירוקרטי והמתיש של הפקת אירוע ציבורי אשר מצריך אישורים מכל הגופים האפשריים במדינת ישראל (מד"א, כב"א, משטרה, עירייה, משרד הבריאות והרשימה לא נגמרת..) והפך את כל התהליך שבעבר היה לוקח ימים ושבועות, לתהליך אינטרנטי מהיר, כך שבתוך 5-10 דקות מפיק האירוע יוכל לקבל את האישורים הרלוונטיים.
בצד לקוח: עברנו על שלב במסע של מפיק האירוע, ויצרנו לזה גרסה אלטרנטיבית מהירה ואינטרנטית מתובלת בעיצוב חדשני וכזה העונה על חזון החברה.
בצד שרת: הכנו תוכנית הוראות מפורטת, הן להתממשקות עם הרשויות השונות, והן לפתרונות יצירתיים ושפות קוד ברמת הפיתוח שיאפשרו לבית התוכנה לרוץ קדימה הישר לביצוע פיתוח התוכנה ביעילות.
כדי לקטוף תפוחים צריך לשתול זרעים
תכנון מוקדם ומדוקדק הוא הסוד להצלחה של כל אתר. בעת אפיון אתרים נעשה מחקר מקדים עבור האתר, כאשר המחקר יכלול 3 מרכיבים מרכזיים:
- הבנת העסק – באיפון אתר נשלב את האסטרטגיה השיווקית, החזון העסקי והפעילות העסקית בתוך העמודים השונים, כך שהשילוב יבוא לידי ביטוי הן במבניות האתר והן בנראות האתר הסופית לה הגולש ייחשף.
- הבנת הלקוח – אם לא נדע למי אנחנו פונים איך נדע מה לתת לו? לשם כך נעשה מחקר מקדים אודות הלקוח: מיהו קהל היעד הייעודי של האתר (נתונים דמוגרפיים – גיל, מגדר, מגזר, אזורי מגורים), סוגי התנהגות של קהל היעד, מניעים פסיכולוגים ואנתרופולוגיים של קהל היעד ועוד.
- ניתוח שוק – נעשה מחקר אודות השחקנים הקיימים בשוק, נבין כיצד הם פועלים ומהן היתרונות והחסרונות של המתחרים ונפעל בהתאם. קראו עוד על ניתוח שוק.
על עיוורון באנרים וזיכרון לטווח קצר
אנחנו לא אוהבים פרסומות. למעשה אנחנו לא רואים את הפרסומות שמופיעות באתרים שאנחנו מבקרים בהם. כלומר, טכנית אנחנו רואים את הפרסומות או ליתר דיוק אנחנו יודעים על קיומן, אבל בפועל אנחנו לא באמת רואים אותם במובן שאנו זוכרים את הפרסומות. ולכן אחד הדגשים בעת אפיון אתרים הוא היררכיה של אזורי התוכן לפי סדר חשיבות והטמעתם באתר כאשר נעשה כמה שפחות שימוש באזורי תוכן הנראים כמו פרסומת.
נקודה נוספת: המוח האנושי הוא אמנם פאר היצירה האנושית, אך מאידך הזיכרון שלנו לא תמיד לצידנו. למשל אנחנו לא זוכרים את מיקוד הדירה שבה אנו גרים או את שם השדה לאחר שנכנסו למלא. ולכן גם בזה מאפיין האתר יתן דגש כך שכל אזור שדה יהיה ברור ועם כמה שפחות שדות לא נחוצים, ועם כמה שיותר אפשרויות בחירה ע"פ הזנה.
הכנת התשתית גם לקידום אתרים
מרכיב נוסף באפיון אתרים הוא דווקא קידום אתרים. לא אחת מטרת האתר היא התברגות בתוצאות החיפוש בגוגל, ולכן בעת אפיון האתר יש לתת את הדעת גם על כל נושאי ה-SEO הכוללים בין היתר:
- זמני טעינה מהירים (חובה גם בלי קשר לקידום אתרים)
- רספונסיביות – יש להבדיל בין רספונסיביות לבין גרסה מותאמת לנייד
- רכיבים גלויים – כל רכיבי האתר צריכים להיות גלויים למנועי החיפוש
- טייטלים ודיסקרפשנים – כדי להגדיר למנועי החיפוש את נושא העמוד
אפיון אתרים עם צריח מדיה
אנו מספקים שירות אפיון אתרים לעסקים וחברות, בדגש על התאמת חווית משתמש ברמה הגבוהה ביותר ומתן דגש גם על הפרטים הקטנים. נבנה תוכנית עבודה מפורטת הן בצד שרת והן הצד לקוח והכל לאחר מחקר מקיף אודות העסק, הצרכן והתחרות.
כמו כן נשלב את איפון האתר עם תשתית לקידום אתר עתידית והכל בשילוב על עיצוב חדשני וכזה העונה על צרכי המותג שלכם.
מעוניינים לשמוע עוד? אנחנו כאן לכל שאלה 🙂