לקוחות לא קונים מוצרים. הם קונים חווית, סיפורים, ערכי מותג ודימויים. אסטרטגיית מיתוג נועדה כדי לייצר עבור העסק שלכם מיתוג ייחודי שמספר סיפור. מיתוג שמקנה ערכים שחשובים ללקוחות שלכם. מיתוג שמייצר חוויה ייחודית ומבדלת.
במאמר הבא נדבר על מהי אסטרטגיית מיתוג, איך בונים סט ערכים למותג שלכם, איך יוצרים אסוציאציות שיהיו טבועות במותג שלכם, ואיך מגבשים אסטרטגייה שעונה על הצורך ונותנת ערך ללקוחות שלכם.
מותגים נועדו לייצר ערך
תחשבו על הפעם ההיא שרציתם לצאת לבילוי בפאב. בעודכם מדפדפים באינטרנט בין פאבים שונים באזור שלכם בניסיון למצוא את הפאב המושלם לבילוי הערב שלכם, אתם למעשה מתקשים להחליט לאיזה פאב לצאת.
והקושי הזה קורה לא בגלל שכל הפאבים גרועים או בגלל שאין אף מקום שעונה על מה שרציתם, אלא זה קורה בגלל שאתם באמת לא מצליחים להבין מה ההבדל בין "פאב הכיכר" לבין "פאב משה". אז איך תחליטו לאיזה פאב לצאת אם אתם לא מצליחים להבין מה ההבדלים ביניהם?
כאשר בונים מותג חדש או כאשר מרעננים מותג קיים, הדבר הראשון שחשוב לשאת לנגד עיניכם, הוא ליצור ערך אמיתי ללקוחות שלכם. הדוגמה הטובה ביותר לדעתי היא איקאה. איקאה לא מוכרים את השולחנות הכי איכותיים, וגם לא מוכרים את הספות במחיר הזול ביותר, והמיקום של החנויות של איקאה הוא בדרך כלל במקום מרוחק מחוץ לעיר, ובכל זאת החנויות של איקאה מלאות באנשים שגודשים על המותג השוודי. אז מה גורם לכל כך הרבה אנשים לבחור להגיע דווקא לאיקאה שממוקמת בקצה השני של העיר? התשובה היא חברים אנשים מגיעים לאיקאה כדי לחוות חווית קנייה ייחודית שהם לא ימצאו בשום מקום אחר. איקאה למעשה יצרו חווית קנייה ייחודית ובכך קנו ליבם (ואת ארנקם) של הלקוחות שלהם.
איזה סוג בן אדם העסק שלכם?
אם העסק שלכם היה בן אדם והוא היה נכנס כרגע בדלת אצלכם, איזה סוג בן אדם הוא היה? נסו לרגע לתאר את העסק שלכם במאפייני אישיות מוכרים שיגדירו מי הוא העסק שלכם. לדוגמה: אתם יכולים להגדיר שהעסק שלכם הוא צעיר וכריזמטי שמוביל טרנדים חברתיים (עסק בתחום האופנה שפונה לקהל צעיר), או דוגמה נוספת: תגדירו שהעסק שלכם הוא גבר בגיל העמידה, עם מאפייני אישיות של מקצוען (עו"ד ותיק שבקיא בכל רזי המשפט).
הדבר הזה נקרא האנשה והוא חלק מאסטרטגיית מיתוג. אנחנו לוקחים את העסק והופכים אותו הלכה למעשה לאדם. אדם עם מאפייני אישיות שקל להתחבר אליו, אדם שאנחנו עשויים להכיר מסיטאוציות יומיות ובהתאם לזה יהיה קל לנו לבנות שפה תקשורתית עם הלקוחות שלכם.
דוגמה טובה לזה אפשר למצוא בתחליפי מזון אם לתינוקות. יש שני מותגים מובילים: מטרנה וסימילאק.
מטרנה היא למעשה החברה של האימא, זאת שתומכת באימא, עוטפת ומחבקת את האימא. גם הסלוגן של מטרנה הוא "הכי קרוב לאימא". כלומר, קודם כל את (האימא) ורק אחרי זה אנחנו.
לעומת זאת, סימילאק היא למעשה הסמכות הרפואית של התינוק. או סוג של רופא הילדים. וגם הסלוגן של סימילאק הוא "סימילאק – בגלל המדע".
כשאני אומר לכם רכב מהיר, מה עולה לכם בראש?
כשאני אומר לכם "במבה" מהו הדבר הראשון שעולה לכם לראש? למרות שאנחנו עדיין לא מכירים באופן אישי, אני יכול להעריך שהדבר הראשון שיקפוץ לכם לראשון יהיה "במבה אסם". או דוגמה נוספת כשאני אומר לכם "רכב ללא תיקונים" מהו מותג הרכב הראשון שעולה לכם לראש? אני יכול להניח שירוץ לכם בראש המותג "טויוטה".
מה שקראתם עכשיו נקרא אסוציאציות. כלומר, חיבור ישיר בין ערך מסוים לבין המותג. כשבונים אסטרטגיית מיתוג חדשה, אנחנו בונים גם סט אסוציאציות למותג. כאלו שיתקשרו בקשר ישיר בין הקטגוריה של העסק שלכם או בין תועלת או ערך מוצרי לבין המותג החדש שנבנה.
מי לא מכיר את סינדרלה?
כולנו התרגשנו מהסיפור של סינדלרה, מאיך מכלום ושום דבר שהיה לה בחיים, היא הפכה לפתע לנסיכה האהובה והמושלמת. ללא ספק סיפור מרגש. תארו לכם שסיפור סינדרלה היה מסופר על העסק שלכם..
הסיפור של "רמי לוי" הוא די דומה לסיפור סינדלרה, כן האיש בעל החנות הקטנה בשוק מחנה יהודה שהפך לאייקון של גיבור שנלחם במונופולים הגדולים והחצופים. אי אפשר להגיד שזה לא מרגש.
בבניית אסטרטגיית מיתוג לעסק שלכם, אנחנו נבנה את הסיפור שלכם בצורה הטובה ביותר, נספר עליכם ולשם אילו מטרות נעלות הקמת את העסק שלכם, נספר על החזון והערכים החשובים שעומדים תמיד לנגד עיניכם, ניצור הזדהות אמיתית של הלקוחות שלכם למותג שלכם ובכך ניצור בידול בין כל התחרות בתחום שלכם.
הפרמטרים שמרכיבים את אסטרטגיית המיתוג שלכם
איך מייצרים ערך, איך מחליטים על השפה התקשרותית והמערכת יחסים של המותג שלכם, ואיך בונים סיפור שמתאים עבור המותג שלכם? ובכן חברים, בודקים. כשבונים אסטרטגיית מיתוג לעסק, בודקים קודם כל את סביבת העסק. מי אתם, מה החזון והערכים שלכם, מהם היתרונות והבידולים של העסק שלכם. כמו כן נבדוק את סביבת התחרות שלכם. מיהם המתחרים המרכזיים שלכם, איך הם פועלים, איך המתחרים מתקשרים עם הלקוחות שלהם, באילו ערוצים הם פונים ללקוחות שלהם. כמו כן נכיר את הלקוחות עצמם. נבין מה המאפיינים שלהם, מה מעניין אותם, מה מרגש אותם ומה מעצבן את הלקוחות שלכם. ואחרי שתיהיה לנו תמונה מלאה וברורה נוכל לבנות את האסטרטגיה שמתאימה בדיוק למותג שלכם.
אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. אם החלטתם שזה הזמן לעשות מתיחת פנים למותג שלכם או לבנות מותג חדש שמייצר ערך אמיתי ללקוחות שלכם, אז זה הזמן להרים טלפון לתחילה של מסע חדש ואפקטיבי. מסע שמבוסס על נתונים ועובדות הן בהיכרות עם העסק והמתחרים שלכם, והן בכל הנוגע ללקוחות ולצרכנים שלכם. אפשר ליצור איתנו קשר כאן או בטלפון 058-4458206