קידום אורגני

קידום אורגני | צריח מדיה

קצת נתונים: בכל שנייה נתונה יש כ-40 אלף חיפושים בגוגל ולמעלה מ-1.25 טריליון חיפושים בשנה בעולם. משתמש ממוצע מחפש בגוגל בין 20 ל-200 פעמים בכל יום. גוגל שולטים ב 87% מכלל החיפושים בעולם, ולמעלה מ־94 אחוזים בישראל. 75% מהגולשים לא יגיעו לדף השני בגוגל. לידים שמגיעים דרך קידום אורגני זוכים לשיעורי הצלחה פי 8.5 ממקורות אחרים.

במילים אחרות, קידום אורגני הוא כלי חשוב מאין כמותו במערך השיווק של עסק, וככל שתשקיעו יותר בקידום האתר שלכם, כך תוכלו להגדיל את המכירות של העסק שלכם. במאמר הבא נדבר על מהו קידום אורגני, מהם 200 המדדים המשפיעים על דירוג התוצאות בגוגל, ואיך מצליחים לנצח בתוך כל התחרות שלכם בגוגל.

מהו קידום אורגני

המטרה של גוגל היא להביא לכם את התוצאה הרלוונטית ביותר עבור השאילתה שחיפשתם בגוגל. למשל: נניח ואתם מחפשים מקומות בילוי במילאנו, גוגל יציג לכם את אתרי האטרקציות הפופולריות באזור. או למשל נניח ואתם מחפשים מידע בנוגע לתסמין רפואי שפקד אתכם, גוגל יציג לכם אתרי בריאות שמדברים ספציפית על התסמין אותו חיפשתם בגוגל וכן הלאה. 

למעשה גוגל סורקים מידי יום מיליוני אתרים ברחבי העולם, ובאמצעות אלגוריתם חכם ומהימן, גוגל יודעים לזהות אי אילו אתרים הם הרלוונטיים ביותר עבור הגולשים. 

גורמי הדירוג קידום אורגני | צריח מדיה

גורמי הדירוג של גוגל

ישנם מאות פרמטרים המשפיעים על דירוג התוצאות בגוגל, חלקם ידועים, חלקם לא, חלקם גוגל פרסמו וחלקם הם שומרים כסוד מסחרי. כך או אחרת, מדובר על מאות פרמטרים שגוגל בוחנים בכל אתר כדי להתאים את התוצאה הטובה ביותר.

מיד נסקור את הרשימה המלאה הידועה של רשימת הגורמים שמשפיעים על גוגל, ולפני כן נחלק אותם לפי קטגוריות:

  • גורמי דומיין
  • גורמים ברמת העמוד
  • גורמים ברמת האתר
  • השפעת קישורים נכנסים
  • מיתוג בגוגל
  • חווית משתמש
  • כללי אלגוריתם מיוחדים של גוגל

סיומות דומיינים

גורמי דומיין

גוגל בודקים מספר דברים הקשורים לדומיין האתר שלכם:

  • ותק הדומיין – האם הדומיין הוא ותיק או חדש? בעבר דומיינים ותיקים קיבלו יתרון על פני דומיין ותיקים, אך נראה שכיום אין השפעה גדולה על ותק הדומיין מעבר לשנה הראשונה של הדומיין.
  • מילת המפתח בדומיין – האם מילת המפתח שלכם מופיע בשם הדומיין? לדוגמה: אתר שמדבר על קידום אתרים עם דומיין SEO-ROOKS. גם כאן בעבר גוגל נתנו יתרון לדומיינים המכילים את מילת המפתח, אך נראה שכיום ההשפעה לדומיין כזה היא קטנה עד לא קיימת.
  • תפוגת הדומיין – אתרים שתוקף הדומיין שלהם עומד לפוג בקרוב נראים בעיני גוגל בפחות אמינים, מאשר דומיינים עם תאריך תפוגה של עוד כמה שנים.
  • היסטוריית הדומיין – מדד חשוב בקידום אורגני שרצוי לא להתעלם ממנו. ככל ולדומיין היסטוריה בעייתית הכוללת ספאם, פריצות לדומיין, קישורי זבל וכיוצ"ב האתר עלול "להישרף" בגוגל. 
  • דומיין ציבורי מול פרטי – בדומיינים ישראלים כולם ציבוריים. אם אתם עוסקים בקידום בחו"ל, רצוי שהדומיין יהיה ציבורי.
  • הבעלים של הדומיין – גוגל בודקים גם מי הבעלים של הדומיין. האם הוא מוכר, האם הוא חברה גדולה, כמה דומיינים נוספים יש לאותו בעל דומיין וכיוצ"ב.

קידום אורגני, חווית משתמש

גורמים ברמת העמוד

  • מילת המפתח בכותרת המאמר – גוגל נותנים העדפה לאתרים המכילים את מילת המפתח המדויקת.
  • מילת המפתח בטייטל – גוגל נותנים העדפה לאתרים המכילים את מילת המפתח המדויקת בטייטל.
  • מילת המפתח בדיסקריפשיין – גוגל נותנים העדפה לאתרים המכילים את מילת המפתח המדויקת בטייטל
  • מילת המפתח בכותרות משנה – למשל בכותרות H2, H3, H4.
  • מילת המפתח בתוכן העמוד – האם גם התוכן עצמו מכיל את מילת המפתח. כלומר, אם הוא מכיל את מילת המפתח סימן שהתוכן רלוונטי יותר עבור הגולש.
  • תדירות מילת המפתח – לצד זה שחשוב שמילת המפתח תיכלל בתוך המאמר, יש לשים לב שאין אובר חזרתיות. מבחינת גוגל מאמרים שחוזרים יותר מידי פעמים על מילת המפתח נחשבים לספאם או כאלו שמנסים לעשות מניפולציות על גוגל. הכלל בזה: מילת מפתח בכל 100 מילים לכל היותר.
  • אורך התוכן – מאמרים ארוכים נחשבים ליותר מעמיקים ומקבל העדפה בגוגל. אך אין זה אומר שמאמר בן 6,000 מילים ל'מונית בתל אביב' רלוונטי יותר. רצוי למצוא את נקודת האיזון בין תוכן מעמיק לבין אורך רלוונטי.
  • תוכן עניינים – סכמה שעוזרת לגולש ולגוגל להבין את תוכן המאמר.
תוכן עניינים לדוגמא
  • הקשר התוכן – גוגל יודעים לזהות את הקשר התוכן. למשל: תפוז יכול להיות גם פרי, וגם אתר תפוז. גוגל יודעים לזהות גם את זה.
  • כמות דפים באתר המדברים על נושא המאמר – ככל שהאתר שלכם מתמחה בנושא מסוים, כך גוגל יקבלו יותר ביטחון לסמוך עליכם באותו נושא. למשל אתר ש-100% מהמאמרים בו מדברים על "מזון לחתולים", רלוונטי יותר מאתר שמדבר בין היתר גם על "מזון לחתולים".
  • מהירות עמוד – עמודים מהירים מקבלים נקודות זכות בגוגל. מעבר לזה מחקרים מצביעים שאחוז ההמרה יורד ב-7% על כל שניה שבה העמוד שלכם איטי. ניתן לבדוק את מהירות העמוד בכלי הרשמי של גוגל
מהירות אתר בקידום אורגני

  • סימן מסחר רשום – גוגל יודעים לבדוק האם יש סימן רשום על השם שלכם ולתעדף את האתר שלכם במידה וישנו כזה.
  • שכפול תוכן מאתרים אחרים – גוגל מעניש אתרים שמעתיקים תוכן מאתרים אחרים. מעבר לזה אתם חשופים לתביעת זכויות יוצרים של עד 100,000 ש"ח עבור כל תוכן משוכפל. כלי לבדיקת תוכן משוכפל
  • שכפול תוכן בתוך האתר – גוגל אוהב תוכן חדש ומקורי וזה נוגע גם אליכם עצמכם. כלומר, אתרים שמעתיקים פסקאות בתוך האתר נחשבים לפחות מקוריים. הכלל הוא עד 70% תוכן חדש לכל הפחות (ולזה יש להוסיף את אזורי התוכן הקבועים כמו ההדר, הפוטר, הסיידבר וכיוצ"ב).
    נקודה חשובה: תוכן מקורי כולל בתוכו גם תמונות מקוריות שלכם, סרטונים שלכם ודומיהם.
  • קישורים יוצאים – מאמרים המאפשרים הרחבת קריאה באמצעות מקורות נוספים, נחשבים לאמינים יותר עבור גוגל.
  • קישורים למקורות שליליים – לעומת זאת אתרים המקשרים למקורות חיצוניים בעייתים, יכולים להיפגע אף הם בעקבות אותם קישורים שליליים.
  • תגיות REL – גוגל הוסיפו מספר תגיות חדשות עבור בעלי אתרים כמו למשל האם הקישור היוצא הוא ממומן (תגית “rel=”sponsored ), האם התוכן נכתב ע"י הגולשים (תגית "rel="ugc) וזה בנוסף לתגיות Dofollow ו-Nofollow וכיוצ"ב.
  • אופטימיזציה של תמונה – תמונות בעלות משקל קטן יותר מקבלות העדפה בגוגל, בעיקר בכל הנוגע לביצועי האתר וזמני טעינה. ניתן לכווץ תמונות כאן, או להקטין רזולוציית תמונה כאן. בכל מקרה רצוי לא להגזים עם כיווץ התמונות כדי לא להפוך את התמונות לגרועות ולא קריאות עבור הגולשים – מה שיפגע בחווית המשתמש באתר.
  • עדכון המאמר לאחרונה – עמודים שמתעדכנים בתדירות גבוהה נחשבים ליותר מעודכנים וכך גם הרלוונטיות שלהם עולה.
  • גודל עדכון התוכן – גוגל בודקים גם האם בוצעו שינויים מבניים בתוכן, או רק עדכוני טקסט/נתונים וכיוצ"ב. גוגל לא אוהבים אתרים שמחליפים את כל התוכן בעמוד בתדירות גבוהה.
  • היסטוריית עדכונים בעמוד – בקידום אורגני גוגל בודקים גם את היסטוריית העדכונים, תדירות העדכונים והשינויים בין כל עדכון לעדכון.
  • דקדוק ושגיאות איות – גוגל (והגולשים) לא אוהבים אתרים עם שגיאות כתיב המקשות על קריאה שוטפת של המאמר. ובכלל אתרים עם שפת כתיבה גבוהה ושימוש בטרמינולוגיה מתאימה מקבלים עדיפות בגוגל
  • תוכן נסתר בעמוד – מבחינת גוגל אתרים שמחביאים תוכן מהגולש, הם אתרי ספאם שעושים מניפולציות על הגולשים. תוכן נסתר בא לידי ביטוי למשל בצביעת הטקסט בצבע הרקע, או הטמעה של התוכן מאחורי אלמנטים וכיוצ"ב.
  • שילוב מולטימדיה במאמר – אתרים עשירים באינפוגרפיקות, תמונות המשלבות רגש וסרטונים איכותיים משפרים את חווית הגלישה של המשתמש באתר.
מולטימדיה באתר
  • סרטוני יוטיוב – אם אתם משלבים סרטונים במאמר, רצוי שאלו יהיו סרטוני יוטיוב ולא vimeo למשל או סרטון מוטמע בשרת/אתר. אחרי הכל גוגל הבעלים של יוטיוב.
  • תגית ALT לתמונות – אם העלאתם תמונה לאתר, תוסיפו תיאור של התמונה. מה רואים בתמונה, על מה התמונה מדברת וכו'. התמונה כשלעצמה גם יכולה לתפוס מיקום בגוגל.
  • קישורים שבורים ושגיאות 404 – תחשבו שנסעתם לחנות בקצה העיר וגיליתם שהחנות לא קיימת יותר. גוגל מעניש אתרים עם תוכן שבור ועם שגיאות 404 בתדירות גבוהה.
עמוד שגיאת 404 לדוגמה
  • רמת קריאה – אתרים עם פונטים קטנים מידי המאלצים את הגולשים לצבוט את המסך כלפי מעלה, או פונטים בצבע דהוי נחשבים לכאלו הפוגעים בחווית הקריאה.
  • שגיאות קוד באתר – אלו שגיאות שמתרחשות מאחורי הקלעים של האתר ומדליקות לגוגל נורות אזהרה כלפי אותו אתר.
  • אורך כתובת ה-URL – אתרים עם כתובות URL קצרות מקבלות נקודות זכות אצל גוגל.
  • נתיב כתובת ה-URL – והקשר שלו לעמודי הנתיב המובילים אליו. למשל: https://rooks.co.il/marketing-strategy/customer-journey/ מאמר שמדבר על מסע לקוח, תחת נתיב של אסטרטגיה שיווקית.
  • האם ה-URL מכיל את מילת המפתח –  נקודת זכות קטנה שכדאי לתת עליה את הדעת.
  • כותב המאמר – גוגל בודק גם מיהו כותב המאמר, היסטוריית התכנים שלו, איכות התכנים ואף את ההסכמה שלו עבור אותו תוכן. למשל: הגיוני כי פרופסור לפסיכולוגיה יכתוב מאמר בנושא דיכאון מג'ורי, ולא אדם בלי שום תואר או הסכמה רלוונטית יכתוב את אותו התוכן.
  • קטגוריית העמוד והקשר לתוכן העמוד – בדומה לנתיב URL גם כאן, כדאי כי הפוסט או עמוד ישוייך אל הקטגוריה או עמוד האב הרלוונטי שלו.
  • הפניות ומקורות – מאמרים המכילים מידע סטטיסטי למשל, כדאי שיפנו למקור המידע. או למשל אתרים העושים שימוש בציטוט מוכר, כדאי להוסיף את שם המצטט.
  • תבליטים ורשימות – בולטים (כמו זה שבמאמר כעת), עושים סדר לגולשים באתר. הדבר נכון גם לרשימות, טבלאות וכיוצ"ב.
בולטים באתר
  • קישורים פנימיים – הרחבת מידע בתוך המאמר לעמודים אחרים באתר יכולה לסייע הן לעמוד המקשר והן לעמוד המקושר. רצוי לא להגזים עם כמות הקישורים היוצאת, והכלל הוא עד קישור בודד לכל 100 מילים במאמר.
  • ותק העמוד – מאמרים עם ותק, מקבלים עדיפות בגוגל. כאן יש לשים לב כי המאמרים מתעדכנים מעת לעת
    כאן המקום לציין כי נושאי חדשות למשל מצריכים דווקא תוכן חדש יותר ע"פ תוכן ותיק שכנראה אינו רלוונטי עכשיו.
  • שימושיות התוכן – יש להבחין בין תוכן איכותי לבין תוכן שימושי. למשל תוכן איכותי יכול לתת סקירה מעמיקה בנושא הקמת וורדפרס בשרת, אך הוא אינו שימושי עבור הגולש הממוצע. במקרה של המאמר שלי, דווקא כן 🙂 
  • ערך מוסף בתוכן – לספר את מה שכולם מספרים זה די משעמם, וגוגל מבין את זה. רצוי לתת ערך מוסף בתוך התוכן שלא תמצאו אותו במאמר אחר אצל המתחרים שלכם.
  • אמינות התוכן – אחד המדדים של גוגל הוא מדד אמינות (מדד TrustRank) שגוגל רשמו על גם פטנט..
    גוגל בודקים האם התוכן אמין ביחס לתוכן אחר הנמצא באתרים אמינים (כמו למשל ויקיפדיה, אתרי חדשות גדולים ועוד).
  • תוכן אוטומטי – תוכן שנוצר באופן אוטומטי יקבל ענישה בגוגל.
  • זמני שהייה במאמר – אתרים עם זמני שהייה גבוהים, נחשבים ליותר רלוונטיים עבור הגולשים.
  • דפי יציאה במאמר – לאיפה הגולש המשיך אחרי קריאת המאמר. האם יצא וסגר, האם חזר לגוגל והמשיך לחפש (אוי ואבוי), האם המשיך לעמודים אחרים בתוך האתר ועוד.
  • מספר תגובות במאמר – מעורבות גבוהה בתגובות, מעידה כי התוכן מעניין ועשיר.

אתר אינטרנט

גורמים ברמת האתר

קידום אורגני כולל בתוכו גם את גורמי התאר מעבר לעמוד התוכן עצמו. חלק מהמדדים ברמת העמוד, חוזרים על עצמם גם ברמת האתר. אלו הגורמים הנוספים ברמת האתר:

  • סמכות האתר – האם אתר סמכותי? גוגל בוחנים את סמכות האתר באמצעות בדיקה כמה משתמשים חוזרים לאתר, כמה חיפושים יש בגוגל על המותג שלכם, מיהו בעל האתר ועוד.
  • תעודת SSL – שימוש בפרוטוקול HTTPS חשוב בכל הנוגע להצפנת המידע של הגולשים.
  • אבטחת אתר – שימוש בכלים לאבטחת אתר כמו אנטי וירוס, חומת אש, סינון ספאם ואחרים עוזרים לגוגל להבין שהאתר שלכם מאובטח ובטוח לגולשים.
  • מפת אתר XML – שימוש במפת אתר חוסך לגוגל משאבים בסריקת כל עמוד ועמוד באתר, ומעבר לזה עוזר לגוגל לסרוק עמודים חדשים שעלו לאתר.
  • מיקום השרת – אם הגולשים שלכם מישראל, אין סיבה שהשרת ישב בארה"ב או בכל מדינה אחרת שאינה ישראל.
  • נגישות האתר – אחד המדדים החדשים יחסית שגוגל הוסיפו עבור אנשים בעלי מוגבלויות. קראו עוד בנושא הנגשת אתרים.
  • רספונסיביות – כבר שנים שרוב החיפושים בגוגל נעשים דרך הנייד. אין סיבה שהאתר שלכם לא יהיה רספונסיבי. מעבר לכך גוגל לא יתגמל אתכם אם האתר שלכם לא יהיה רספונסיבי (יש להבחין בין אתר מותאם לנייד, לבין אתר רספונסיבי).
  • היררכית אתר וארכיטקטורת האתר – אחד המדדים החשובים של קידום אורגני הוא מבניות האתר. תחשבו על קניה בסופר השכונתי שבו כל מוצר נמצא במחלקה שלו (לא הייתם רוצים לחפש שימורים במחלקת החטיפים). מבניות האתר עושה סדר לגוגל להבין איפה כל דבר נמצא. קראו עוד בנושא היררכיית אתר
  • פירורי לחם – ניווט פנימי בתוך האתר שעוזר לגולש להתמצאות בתוך האתר ולחזור לדף הבית בלחיצת כפתור. קראו עוד בנושא
פירורי לחם לדוגמא
  • תדירות עדכון האתר – האם אתם מעלים תכנים מידי יום? שבוע? חודש? פעם באף פעם? ככל שהאתר לכם יתעדכן בתדירות גבוהה כך זה יצביע לגוגל שהאתר שלכם רלוונטי יותר
  • שימוש ב-GSC ו-GA – גוגל אוהבים שמשתמשים בכלים שלהם, ולכן רצוי להטמיע באתר גוגל סרצ' קונסול וגוגל אנליטיקס.
  • מהירות האתר – מעבר לחשיבות מהירות העמוד, גם מהירות האתר חשובה. בכלי של גוגל ניתן לבדוק את ביצועי האתר הכוללים: ציון מהירות, נגישות, שיטות מומלצות, אופטימיזציה. יש לבדוק כי הציונים שלכם גבוהים גם במכשירים ניידים וגם במחשבים.
  • שכפול מטא דטה – רצוי להימנע משכפול מטא דטה באתר.
  • כמות ביקורים באתר – גוגל בודקים כמה אנשים מבקרים באתר.
  • כמות צפיות בעמודים – כמה אנשים ביקרו בכל עמוד באתר.
  • כמות צפיות לכל משתמש – ככל שהמשתמשים ביקור בעוד עמודים, הדבר יעיד על אתרים מעניין.
  • משתמשים חוזרים – אנשים שחוזרים אליכם לאתר מעידים שהם אהבו את מה שראו, ומבחינת גוגל זה מדד טוב להבין שהאתר שלכם רלוונטי.
  • מקורות הגעה לאתר – גיוון במקורות הגעה יעזור לגוגל להבין שהאתר שלכם מעניין ורלוונטי, ולכן רצוי להגדיל את מקורות ההגעה מרשתות חברתיות, אתרים חיצוניים וכיוצ"ב.
  • זמני שהייה באתר – כמה זמן משתמשים נשארים באתר שלכם.
  • דפי יציאה – לאיפה הלכו אחרי הביקור אצלכם באתר.
  • אחוז המרות – גוגל יודעים לזהות האם המשתמש השאיר פרטים או יצר קשר אתכם. מה שמעיד על כך שהאתר שלכם רלוונטי עבור הגולש.
  • יחס CTR – כמות כניסות פר חשיפות. כלומר: כמה אנשים ראו את האתר, וכמה מתוך אותם אלו שראו הקליקו על האתר. יחסי CTR טובים משפרים את דירוג האתר בגוגל.
  • תוכן AI – למרות שגוגל הצהירו לאחרונה שאין בעיה עם תוכן AI כל עוד הוא נותן ערך למשתמש, עדיין גוגל יודעים לזהות (ע"פ ההערכות) תוכן שנכתב על ידי בוט.
  • כמות דפים באתר – אתרים עם כמות דפים גדולה, יכולים להעיד שהאתר עשיר יותר בתכנים רלוונטים, לעומת אתר עם 10-15 דפים בלבד.
  • שימוש מוגזם ב-301 – הפניות 301 בכמות גדולה יכולה להעיד שהאתר "לא סגור על התוכן שלו", ולכן הדבר עלול לפגוע בדירוג האתר בגוגל.
  • שגיאות 404 רבות – עמודים רבים באתר עם שגיאות 404 מעידים על חוסר אכפתיות מהגולשים באתר. בנוסף, רצוי ליצור דף 404 ייעודי עבור גולשים שטעו בקישור.
  • האם האתר שמור בסימניות – משתמשים ששומרים את האתר שלכם בסימניות הכרום, מעידים על אתר שימושי.

קישורים אתר

קידום אורגני – השפעת קישורים נכנסים

אחד המדדים הכי חשובים לאתר, הוא קישורים נכנסים. בדומה לעולם האמיתי שבו משה, יניב ושירה ממליצים על צריח מדיה, כך גם בעולם הוירטואלי של גוגל ככל שיהיו לכם יותר המלצות, כך הדבר מעיד כי האתר שלכם מעניין ורלוונטי עבור הגולשים.

רק שלא הכמות היא החשובה, אלא גם האיכות ומי הממליץ. למשל: ברור שאם חיים אתגר מ'יצאת צדיק' ימליץ על צריח מדיה, הדבר יקבל חשיבות גבוהה יותר מאשר עם אדם בעל עבר מפוקפק ימליץ עלי. ולכן, אתרים מוכרים ואמינים שמקשרים אליכם, יתנו לגוגל ביטחון בכל הנוגע לאתר שלכם. 

אלו המדדים החשובים בכל הנוגע לקידום אורגני באמצעות קישורים נכנסים לאתר:

  • כמות הקישורים הנכנסים – כמה המלצות מאתרים אחרים האתר שלכם מקבל.
  • מספר דפים מקשרים – כמה דפים מקשרים מכל דומיין. למשל: דומיין X יכול לקשר מ-10 דפים בתוך האתר.
    חשוב לציין: לעיתים כמות גדולה של דפים שמקשרים מאותו דומיין יכולה להעיד על מניפולציה, ולכן רצוי לעשות שימוש מושכל בכמות דפים פר דומיין.
  • גיל הדומיין המפנה – חדש? ותיק?
  • האם הדומיינים מפנים מאותו כתובת IP – אם משה, יניב ושירה הם בכלל אחים, אז זה ייחשב כהמלצה אחת. אותו הדבר בדומיינים תחת אותו כתובת IP יחשבו כמו קישור אחד. גם כאן שימוש מרובה בקישורים מאותו כתובת IP יכול להעיד על מניפולציה לגוגל, והאתר עלול לקבל ענישה.
  • סמכות העמוד המקשר
  • סמכות הדומיין המקשר
  • מוניטין האתר המקשר
  • הקשר הקישורים – האם האתרים המקשרים קשורים לתחום האתר או שמדובר בתחומים שונים ללא שום קשר ביניהם. ככל שיותר אתרים מהתחום שלכם ימליצו עליכם, כך הדבר יעיד שהאתר שלכם רלוונטי יותר בתחום שלכם.
  • מיקום הקישור באתר – האם הקישור הוא מדף תוכן? עמוד אורח? קישור מדף הבית? קישור פוטר? וכיוצ"ב
  • קישורים ממודעות ממומנות – לרוב יקבלו עדיפות נמוכה מבחינת גוגל.
  • אתרים רשמיים – אתרים עם סיומת GOV או EDU (אתרי ממשל ואתרי חינוך) נחשבים לרשמיים ובעלי אמינות.
  • מאמרי תוכן – גוגל יבדקו את איכות התוכן באותו המאמר, גיל המאמר, כמה תנועה יש לאותו מאמר ועוד.
  • מספר הקישורים היוצאים מעמוד – מאמר קצר שמוציא 20 קישורים ייחשב כספאם. הכלל הוא עד 2 קישורים חיצוניים בכל מאמר קצר-בינוני.
  • מיקום הקישור בעמוד – האם הקישור מגיע בתחילת המאמר כמו למשל בפסקה הראשונה, באמצע המאמר או בסיום המאמר.
  • כמות מילים במאמר – מאמרים ארוכים ומקיפים שווים יותר מקישור מאמר בן 450 מילים (שזה בעיקר כדי לצאת ידי חובה).
  • טראפיק מקישורים – אולי המדד הכי חשוב בקידום אורגני עם קישורים הוא כמה גולשים מקליקים בפועל על האתר המקושר.
  • מיקום מדינה של דומיין מקשר – רצוי שהקישורים יגיעו מהמדינה שבה האתר יושב.
  • מילת מפתח בכותרת העמוד המקשר
  • מהירות האתר המקשר
  • סוג הקישור – האם הקישור הוא Dofollow או Nofollow (כלומר: האם הקישור ממליץ או לא ממליץ עליכם)
  • קישורים צולבים – שאתר X מקבל קישור ממקור Y, ואתר Y מחזיר קישור אל אתר X הדבר יכול להעיד על מניפולציה.
  • אתרי זבל – יש להימנע ככל שאפשר מקישורים מאתרי זבל. במידה וקיבלתם קישורים כאלו רצוי לדחות את הקישורים בגוגל.
  • אתרים שליליים – כמו למשל אתרים למבוגרים או אתרי הימורים עלולים לגרום לענישה בגוגל, שממנה קשה לחזור..
  • קישורי פורום – אלו נחשבים קישורים ברמת איכות נמוכה יחסית, בשל העובדה כי כל אדם יכול להוציא מהם קישורים.
  • קישור תגובות – גוגל יצאו נגדם לא אחת, ולרוב אתרים שעושים שימוש מרובה בקישורי תגובות עלולים לקבל ענישה.
  • קישורי ווידג'ט – לרוב קישורים אלו יפגעו בדירוג האתר.
  • קישורי אינדקסים ואתרים חינמיים – גם הם נחשבים לקישורים ברמת איכות ירודה.
  • קישור תמונה – בקישור כזה רצוי לתאר את התמונה בטקסט אלטרנטיבי.
  • שיתופי פעולה – אתרים המקשרים דרך שיתוף פעולה, רצוי לקשר דרך תגית REL רלוונטית. מבחינת גוגל הסתרת קישורי שותפים עלול להוות הונאה.
  • ייחוס כותרת קישור – מהי מילת המפתח שתופיע במעבר עכבר על הקישור.
  • אנקור טקסט – שימוש מוגזם בטקסט עוגן יכול להצביע לגוגל על ניסיון מניפולציה. רצוי לגוון ככל האפשר באנקור טקסט. קראו עוד על אנקור טקסט
אנקור טקסט לדוגמה | צריח מדיה
  • הפניות 301 – קישורים דרך הפניות 301 מעמוד או אפילו 301 מדומיין מסויים יכולים לסייע להתקדמות האתר, ככל והקישור רלוונטי ובאותו הנושא של האתר המקושר.
  • גיוון בקישורים – בסופו של דבר, רצוי לגוון ככל האפשר. אתר צריך לקבל גם קישורי Dofollow וגן קישורי Nofollow. גם קישורים מאתרים חלשים יחסית, וגם קישורים מאתרים חזקים. גם אנקורים מדויקים וגם אנקורים אקראיים ועל שם המותג.
    ממש כמו ההמלצות שדיברנו עליהם. אתם צריכים ממליצים בגילאים שונים, מערים שונות, ממשפחות שונות ובעלי רקע שונה.
  • תדירות הקישורים – באיזו תדירות האתר מקבל קישורים. זרימת קישורים לא טבעית לאתר – כמו למשל 50 קישורים ביום מאתר שמקבל בקושי קישור לחודש, תיראה לא אמינה ועלולה לגרום נזק לאתר.

מיתוג

גורמי מיתוג 

גוגל אוהב מותגים. גוגל יעדיפו לדרג גבוה מותג מוכר, למשל קוקה קולה מאשר אתר לא מוכר שיש להם פחות ביטחון לגבי אותו שם מותג.

להלן מספר מדדים שגוגל יודעים לבחון האם האתר שלכם מותג:

  • העדפות מותג – כמה חיפושים יש על המותג של האתר שלכם בגוגל. כמות גבוהה של חיפושים מעידה על מותג גדול ומוכר.
  • חיפושי מותג + מילות מפתח – למשל: "איקאה ארונות מטבח". יש גם את שם המותג וגם את הקשר של החיפוש.
  • חיפוש מותג וההקשר – למשל מותג שמחפשים את שם המותג + תביעות, ייחשב מותג שלילי.
  • סושיאל מדיה – האם יש לאתר ערוצים ביוטיוב, דף פייסבוק, עמוד אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין וכו'.
  • כמות עוקבים – כמה אנשים עוקבים אחרי דף הפייסבוק והאינסטגרם וכמה מנויים יש לערוץ היוטיוב שלכם.
  • האם העוקבים והלייקים מזויפים – גוגל בודקים גם את זה.
  • פעילות בסושיאל – זה שיש לכם 10,000 עוקבים למשל אבל 0 פעילות בחצי שנה האחרונה, רק יעיד על עוקבים מזויפים.
  • האם בעל האתר מוכר
  • כמה חיפושים יש על בעל האתר
  • אזכורים של בעל האתר ברשת – והאם ההקשר הוא חיובי או שלילי.
  • דירוג גולשים – מה הגולשים חושבים עליכם באתרים אחרים או למשל בגוגל מפות .
  • אזכורים של המותג – אזכורים הכוונה לכמה מדברים על המותג ברשת וברשתות החברתיות. אזכור הוא שם המותג ולא בהכרח עם קישור לאתר המותג.
  • כמות סניפים – האם יש לאתר כמה סניפים בארץ וזה מעיד שיש מותג גדול או סניף בודד בסוף העולם.
  • עמוד אודות – דף אודות מספר מי עומד מאחורי האתר, וצריך לשדר שלאתר יש "אבא ואמא" ולא סתם דמות וירטואלית שהשד יודע מי היא.

UI/UX, חווית משתמש

חווית משתמש בקידום אורגני

גוגל לא תמיד יכולים להעריך את חווית המשתמש באתר בטרם האתר דורג גבוה, ולכן ברוב המקרים גוגל מסתמכים על "המדדים היבשים" של האתר (כמו אלו שציינתי למעלה). אבל כאשר האתר מגיע למעלה בדירוג תוצאות החיפוש, האתר ימדד בעיקר על ידי חווית המשתמש באתר.

חלק גדול מהמדדים שציינו למעלה הקשורים לחווית משתמש, בעיקר כל אלו הקשורים לגורמי העמוד, אך כאן נציין עוד מספר מדדים חשובים שרצוי לתת עליהם את הדעת:

  • מדד RankBrain – אחד המדדים שגוגל עצמם העידו שהוא השלישי בחשיבותו, ומטרתו של המדד הוא לזהות שפה טבעית.
  • שימוש בפופאפים – מבחינת גוגל פופאפ פוגע בחוויה הגלישה באתר, ולכן רצוי להימנע מזה ככל הניתן.
    לצד זה חשוב להסתייג ולומר שפופאפים משפרים אחוזי המרה, ולכן רצוי למצוא את האיזון הנכון בכל הנוגע להצגת הפופאפים כמו למשל רק לאחר X שניות או רק עד X פעמים.
פופאפ לדוגמה
  • מענה אוטומטי – באתרים מסוימים שהדבר עלול להציק ממש ולפגוע בחווית המשתמש ובכלל בקידום האורגני של האתר. לעומת זאת באתרים הנותנים שירות לקוחות הדבר יכול לסייע. רצוי לבחון את אופן השימוש בבוט מענה אוטמטי טרם הטמעתו באתר, או אפילו רק להקטין אותו בפינה בצד ושלא יתפוס כמעט את כל המסך בעת פתיחתו.
  • פרסומות באתר – פרסומות פוגעות בחווית המשתמש באתר. לצד זאת יש אתרים שהמודל העסקי שלהם הוא פרסומות, וגם גוגל מבינים את זה (גוגל גורפים רווחים גדולים מגוגל אדסנס). יש לעשות שימוש מושכל בפרסומות, במיקום הצגתן ובסוג הצגתן בתוך באתר.
  • הנעה לפעולה – גוגל יודעים לזהות מילות מכירה כמו למשל "הצעה שלא תחזור", "צרו קשר עכשיו" וכיוצ"ב, ולכן שימוש מוגזם בהנעה לפעולה יוריד בדירוג האתר.
  • דף צור קשר – תעזרו לגולשים שלכם לפנות אליכם. גוגל מתגמל אתרים שניתן לדבר איתם. את הקישור לדף צור קשר כדאי להכניס לתפריט האתר או לחלק העליון בצד שמאל (באתרים בעברית).
  • כמה שפחות הקלקות – מעברים מהירים בין עמודים חשובה, אך לא פחות חשוב לאפשר לגולשים לא להיאלץ לעבור בין עמודים אם ניתן לפתור זאת באותו עמוד. למשל באתרי מכירות לא תמיד קיים צורך לעבור גם לעמוד סל הקניות ומשם לעמוד תשלום, אלא ניתן לרכז את סל הקניות בעמוד תשלום.

אלגוריתם

כללי אלגוריתם מיוחדים של גוגל

ישנם עוד מספר מדדים המשפיעים על דירוג תוצאות החיפוש בגוגל, והנה כמה מהם:

  • מדד YMYL – הוא מדד מיוחד לאמינות תוכן באתרים בנושאי חדשות, פוליטיקה, כלכלה, שופינג, בריאות, ביטחון, אנשים, דתות, תזונה וכיוצ"ב, שבו גוגל בוחנים את אופן התוכן והאתרים באותם תחומים.
  • אתרי בריאות – בעקיר מאז הקורונה ביקרה בחיינו, גוגל הגדילו את העדפה שלהם לאתרים בתחום הבריאות, ובחלק גדול מהמקרים גוגל יתנו העדפה לאתרים רשמיים כמו למשל אתר משרד הבריאות, קופות חולים, בתי חולים וכיוצ"ב.
  • מדד EAT – מומחיות, סמכותיות, אמינות – גוגל נותנים עדיפות לאתרים עם דירוג EAT גבוה.
  • תלונות בגוגל – אתרים שגוגל קיבל עליהם דיווח שלילי, עלולים לקבל ענישה.
  • סכמות – שימוש בסכמות הוא קצת הימור. במקרים רבים גוגל יקבלו את הסכמה ואז האתר יקבל שטח נדל"ן, אבל במקרים רבים גוגל לא ממש יתייחסו אליכם. מה גם שסכמות הם לעיתים טרנדים חולפים ותצטרכו לעדכן את הסכמות מעת לעת.
  • תוצאות קניות עבור אתרי איקומרס – סכמה שמיועדת עבור אתרי מכירות.
  • היסטוריית גלישה של המשתמשים – גוגל בודקים את הקשר שלהם לאתרים מסוימים. למשל גולש שמבקר לעיתים קרובות באתר מסוים, יקבל העדפה בתוצאות לאותו אתר.
  • היסטוריית חיפושים של המשתמשים – די דומה למדד היסטוריית הגלישה באתרים.
  • מדדי מיקום – אתר שמיקום העסק שלו בצפון למשל, במקרים רבים לא יקבל דירוג כלל באזור המרכז.
  • הגדרות דפדפן – משתמשים שהגדירו העדפות שונות בדפדפן יקבלו תוצאות מותאמות לאותן הגדרות.
  • היסטוריית פריצות לאתר – גוגל לא יסמוך על אתר עם היסטוריית פריצות עשירה.
  • כתובת IP עם מוניטין בעייתי – "אומר לי מיהם שכנך ואומר לך מי אתה". אם השכנים שלך בשרת הם אתרים בעייתים, גם האתר שלך יכול להיפגע בעקבות כך.
  • מכירת קישורים באתר – אחד מהעדכונים האחרונים של גוגל נוגע בדיוק באתרים שמוכרים קישורים.
  • אופטימיזציה יתר של האתר – מכירים את זה שמשהו נראה לך יותר מידי טוב ובגלל זה החלטתם לקחת צעד אחורה? זה בדיוק הבעיה באתרים שהכל יותר מידי טוב בהם. מבחינת גוגל אתרים כאלו יכולים להצביע על ספאם.
  • גיוון בתוצאות – נניח שחיפשתם מידע על מקומות בילוי בתל אביב. גוגל לא יציגו לכם 10 תוצאות שבכולם יש את אותן המלצות, גם אם האתרים הללו שווים כל אחד את המקום הראשון בגוגל. גוגל יעדיפו לגוון תוצאות בן מבחינת אתרים שונים, תוכן שונה, גיוון של מדיה תמונות וסרטונים, דפי פייסבוק ועוד.
  • מילים מסוימות – ישנן מילים מסוימות שגוגל מתייחס אליהם כאל יותר איכותיות לצד מילים שמבחינת גוגל הן יותר ספאמיות. אין לי את הרשימה של המילים הסוררות או הטובות, אבל מספר מדדים הצביעו על כך. לכן לפעמים שאתר תקוע הרבה זמן, רצוי להשתמש במילים שונות הן במאמר עצמו והן בטייטל או הדיסקריפשיין של העמוד.

מחשבות נוספות על קידום אורגני

אין נכון ולא נכון בקידום אורגני. לפעמים תעשו הכל לפי הספר, ועדיין תמצאו את עצמכם נאבקים בתחתית העמוד הראשון ללא סיבה נראית לעין. יתרה מכך, במקרים רבים אותה שיטת פעולה שעבדה לכם פעם אחת לא תעבוד שוב באתר אחר. במקרים כאלו חשוב לנסות דברים חדשים, לשנות אסטרטגית קידום אתרים ולהעיז יותר.

חשוב לזכור: גוגל משפרת את עצמה כל הזמן. טובי המוחות נמצאים בגוגל ומוצאים דרכים נפלאות לשפר את מנוע החיפוש, ולכן כבעלי אתרים תצטרכו להתאים את עצמכם כל העת אל השינויים ולהתעדכן כל הזמן במה שחדש בתחום.

קידום עסק

טיפ לסיום: אם משהו תקוע ולא עובד, או גם אם הדברים עובדים ורוצים לשפר עוד, רצוי לעשות חשיבה באסטרטגיה השיווקית של האתר. לשנות את המסר, את ההבטחה השיווקית, את המה יוצא ללקוח כתוצאה מזה שיעבוד איתכם ועוד. 

אנחנו צריח מדיה 

נעים מאוד, אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית בה נוכל להכיר ולבחון יחד איתכם אסטרטגיית קידום אורגני והזדמנויות עסקיות חדשות מותאמת אישית עבורכם. אפשר ליצור איתנו קשר כאן או בטלפון 058-4458206

צריח מדיה | אייקון
אנחנו צריח מדיה
ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם.
שתפו:
השאירו פרטים
מה חדש באתר?
נדבר בוואטסאפ
1
אני זמין עבורכם :)
היי, אני שלמה ואני כאן כדי לסייע :)
איך אוכל לעזור?
Call Now Button