עיקרון החיבה הוא מונח מעולמות הפסיכולוגיה ותורת השכנוע, כאשר המונח מתייחס לעובדה שאנו נוטים להסכים לאנשים אותם אנו מחבבים.
חיבה מגיעה כחלק מהצורך בהשתייכות, והיא אחת המניעים העיקריים של אדם לפעול בכל תחום. ולכן עיקרון החיבה פועל הן מאנשים הדומים לנו מבחינת מראה, קבוצה חברתית, בני משפחה וכיוצ"ב.
בתלמוד יש מושג שאומר "טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב". כלומר, חיוך טוב (שבו רואים את החיוך על פניכם) שווה יותר מאדם שנותן לכם מזון (חלב).
עיקרון החיבה דוגמאות
במחקר שנעשה לקחו קבוצת סטודנטים ונתנו להם לשפוט אנשים על סמך עבירות שלכאורה עשו. לצורך המחקר חילקו את "הנאשמים" למספר קבוצות כאשר חלקם אנשים בעלי מראה יפה וחלקם בעלי מראה עברייני. תוצאות המחקר הצביעו שהסטודנטים שפטו לחובה את האנשים בעלי המראה העברייני הרבה יותר מאשר את האנשים היפים שדומים להם יותר במראם.
גם דוגמאות הפוכות ניתן למצוא במקרים רבים, אף מחיי השגרה כמו למשל פנייה של חרדי אל חרדי, פנייה של סטודנט לסטודנט, פנייה של אבא פגום לאבא פגום ואף חיבה בין אוהדי קבוצות כדורגל. סוג של אחוות אחים.
עקרון החיבה בשיווק
תיהיו נחמדים זה תמיד טוב. כשמדברים על שיווק הדבר נכון שבעתיים. בשיווק קל יותר לשכנע לקוח פוטנציאלי כשהוא רואה שאתם אנשים נעימים וטובים, וקל יותר לשכנע כאשר הלקוח רואה מולו אנשים יפים. זו אגב אחת הסיבות שחברות רבות משתמשות בדוגמנים ודוגמניות עבור קמפיינים.
אגב לא רק דוגמנים ודוגמניות נמצאים ברשימת היפים, אלא גם אנשים שאתם מכירים ואוהבים, כמו למשל מנחה אהוב בערוץ טלוויזיה, שחקן מוכר מסדרה שאתם אוהבים וכיוצ"ב.
טיפים לשימוש בעקרון החיבה בשיווק:
- תיהיו נחמדים – תמיד
- דברו בנימוס
- תפנו ללקוחות בגובה העיניים ולא מתוך מקום מתנשא מעליהם
- תפנו ללקוח בשמו הפרטי – אין דבר שמצלצל לאדם יותר מקריאה בשמו הפרטי
- השתמשו במגע קל – כמו למשל לחיצת יד חמה. זה בהחלט יוצר חיבור אנושי
- תפתחו בברכת שלום
- פרגנו – מילה טובה תשדרג את השיחה ותפתח אוזן לשמוע אתכם (מי לא אוהב לשמוע מחמאות?!)
טיפ נוסף: רצוי לפתוח שיחה ב"סמול טוק" קצר, למצוא נושאי שיחה או תחומים בעלי עניין משותפים כדי ליצור הזדהות שתוביל לחיבה הדדית ומשם הדרך להצלחה עסקית קצרה.
הדבר נכון גם לבניית אתרים. כשבונים אתר לעסק, יש ליישם את העקרונות הללו בתוך האתר ולקנות את חיבתו של הלקוח עם חיוך טוב.