פירמידה שיווקית הוא מונח מעולמות האסטרטגיה השיווקית, כאשר המונח מתייחס אל ניתוח הצרכן בבחינת תוכנית האסטרטגיה לעסק.
יש להבדיל בין פירמידה שיווקית של ניתוח אסטרטגי, לבין הונאת פירמידה הנעשית באמצעות שיווק.
חלקי הפירמידה
פירמידה שיווקית בנויה מ-4 מרכיבים מרכזיים, כאשר בכל אחד מהם נבחן הסתכלות שונה של הצרכן כלפי העסק ומיד נרחיב על כל אחד מהם בנפרד:
- מודעות למותג
- תדמית המותג
- קנייה אצל המותג
- נאמנות למותג
מודעות למותג – כמה מכירים אתכם?
כמה אנשים בכלל שמעו או מכירים את העסק שלכם? האם אתם עסק קטן שישנם אנשים בודדים שמכירים אתכם? או שאתם מותג ארצי/בינלאומי שכולם מכירים?
כאשר עושים סקר מודעות למותג בוחנים למעשה 3 דברים מרכזיים שיסייעו בבניית האסטרטגיה שלכם:
- מודעות נעזרת – לדוגמה נשאל את הנסקרים: האם אתם מכירים את צריח מדיה?
- מודעות בלתי נעזרת – לדוגמה נשאל את הנסקרים אילו חברות מזון תינוקות את מכירים?
כאן נבחן, האם הנסקרים יזכירו את שם המותג שלכם וא"כ כמה מתוך אותם נסקרים הזכירו אתכם בסקר. - השם הראשון – הפרמטר השלישי שנבחן במודעות למותג, כמה מתוך אלו שהזכירו אתכם, הזכירו אתכם דווקא בשם הראשון.
לדוגמה: אם אשאל אתכם אילו מותגי במבה אתם מכירים? סביר להניח שתענו קודם במבה אסם ולאחר מכן תענו במבה שטראוס או כל מותג אחר.
ככל שתהיו גבוה יותר במוחו של הצרכן בשאלת המותג, כך סביר להניח שתשלטו על יותר נתחי שוק בתחום שלכם.
תדמית המותג – מה חושבים עליכם הלקוחות?
תדמית המותג, הוא אחד החלקים הקריטיים בתוך כל עסק. וזה לא משנה האם התדמית שנדבקה אליכם נכונה עובדתית או לא, אלא חשוב כיצד התדמית שלכם נתפסת אצל הצרכן.
בבחינת תדמית המותג שלכם נבחן מספר פרמטרים מרכזיים שאלו משתנים בין כל עסק ועסק. למשל בעסקים מסוימים נבחן האם עסק נתפס כיקר או זול, כפשוט או יוקרתי, כמקצוען או חובבן, כאיכותי או סטנדרטי, כאמין או כלא אמין וכיוצ"ב.
כמו כן בבחינת ניתוח תדמית המותג נבדוק גם כיצד העסק שלכם ביחס למתחרים שלכם.
לדוגמה: בסקר על בנקים נשאל את הצרכנים איך אתם הייתם מדרגים כל אחד מהמותגים הבאים בפרמטרים שיוצגו:
- איכות – דרגו מ-1 עד 5 כל אחד מהבנקים הבאים: מזרחי, פועלים, דיסקונט, לאומי
- שירות – דרגו מ-1 עד 5 כל אחד מהבנקים הבאים: הפועלים, דיסקונט, לאומי, מזרחי
- נוחות באפליקציה- דרגו מ-1 עד 5 כל אחד מהבנקים הבאים: לאומי, מזרחי, הפועלים, דיסקונט
במקרים רבים בסקרי תדמית על מותגים, משאירים גם תשובות פתוחות עבור הנסקרים. כלומר לתת לנסקרים לענות תשובות "מהבטן" ולא בהכרח רק מבחירה של תשובות מוגדרות מראש.
קנייה אצל המותג – כמה קונים אצלכם?
ככל שעולים למעלה בפירמידה שיווקית, כך נשארים פחות קהל. ולכן כאן נבחן כמה בפועל מתוך אלו ששמעו עליכם או מכירים אתכם, ומתוך אלו שחושבים עליכם דברים חיוביים או שליליים בכלל קונים אצלכם.
בבחינת קנייה אצל המותג נבחן מספר פרמטרים מרכזיים: כמו למשל כמה לקוחות מעדיפים אתכם ע"פ המתחרים, כמה לקוחות רכשו אצלכם וכן כמה בפועל נתחי שוק יש לעסק שלכם.
נאמנות לקוחות – החלק הקריטי של כל עסק
החלק החשוב ביותר בכל עסק, יהיה גדול ככל שיהיה, הוא נאמנות לקוחות. ככל שיהיו לכם יותר לקוחות נאמנים, כך העסק שלכם יגדל יותר ויהיה יציב יותר. נאמנות לקוחות היא פסגת השאיפה של כל עסק, חברה או מותג.
בפירמידה שיווקית כשבוחנים את סך הלקוחות הנאמנים, בוחנים לא רק כמה חוזרים אליכם, אלא גם מה הסיבות שחוזרים ורוכשים אצלכם. ולכן נבחן את הפרמטרים הבאים:
- כמה מתוך אלו שהצהירו שרכשו אצלכם, אמרו שיחזרו וירכשו שוב?
- מה הסיבה שהחליטו לחזור ולרכוש מכם?
- מתוך אלו שהצהירו שלא יחזור אליכם, מהם הסיבות שבגינם הם לא יחזרו?
פירמידה שיווקית, לסיכום:
בסופו של דבר כשבוחנים אסטרטגיה שיווקית חדשה לעסק, יש לקחת בחשבון את כל הפרמטרים המרכזיים של עסק ובמידה ורואים וישנה בעיה מסוימת למשל בתדמית של העסק, אז יש לנתב את הקמפיינים הבאים שלכם דווקא לשיפור התדמית, ואם רואים שהבעיה היא בכלל שלא מכירים את העסק, אז הקמפיין הבא שלכם יהיה דווקא מודעות לעסק אצל לקוחות חדשים.
בצריח מדיה אנו בונים אסטרטגיה שיווקית חדה ומדויקת, כזו שמבוססת נתונים ועובדות. אנו מזמינים אתכם לשיחת היכרות בה נכיר את העסק שלכם ונבחן יחד תוכנית פעולה לבניית מערך השיווק שלכם. צרו קשר כעת.