מודל SWOT

מודל SWOT | צריח מדיה

מודל SWOT הוא אחד הכלים הפופולריים עבור מנהלים ואנשי שיווק, כאשר מטרת המודל היא לבחון מחדש את הרכיבים העסקיים ולבנות תכנון אסטרטגי חדש לעסק או החברה במטרה להתייעל ולהגדיל את הכנסות העסק.
המודל מאפשר מיפוי ויזואלי ומחושי של הפעילות העסקית, והמודל פשוט וקל ליצירה.

מודל SWOT בנוי מ-4 רכיבים מרכזיים:

  • חוזקות (Strengths) 
  • חולשות (Weaknesses)
  • הזדמנויות (Opportunities)
  • איומים (Threats)

שני הרכיבים העליונים של חוזקות וחולשות מתייחסים להסתכלות פנימית בעסק, לעומת שני הרכיבים התחתונים שאלו מביטים החוצה אל העסק כמו למשל הזדמנויות או איומים חיצוניים מחוץ לעסק.

במאמר הבא נדבר על מהו מודל SWOT, איך משתמשים בו בשיווק, ואיך שימוש נכון במודל יכול למנף את העסק שלכם.

רקע למודל SWOT

מודל SWOT נוצר אי שם בשנות ה-60 של המאה הקודמת, כאשר מטרתו הייתה ליצור הלימה בין צרכים פנים ארגוניים לבין צרכים חיצוניים של הארגון. כלומר, לא לבצע הפרדה בין מה שקורה בתוך העסק לבין מה שקורה בתוך העסק. 

נקודת המוצא של המודל אומרת: תמיד יהיו חוזקות, תמיד יהיו חולשות, תמיד יהיו הזדמנויות ותמיד יהיו איומים. 

השימוש במודל עבור שיווק עסק או מותג, אינו נעשה רק עבור אותו עסק, ויכול להיעשות גם עבור המתחרים. כלומר ניתוח המתחרים בשיווק באמצעות SWOT יכול לעלות תובנות חדשות ומעניינות אודות המתחרים. למשל חולשה של מתחרה או איום של מתחרה, עלולה להפוך להזדמנות או לחוזקה של העסק שלנו. 

רכיבי מודל SWOT | צריח מדיה

רכיבי מודל SWOT

כאמור, המודל בנוי מ-4 רכיבים מרכזיים: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. המטרה היא ליצור חשיבה מעמיקה כדי לנתח נכון כל אחד המרכיבים הללו. זה מצריך גם חשיבה ביקורתית, ולעיתים רצוי להיעזר ביועץ חיצוני שיתן את נקודת מבטו בצורה אובייקטיבית. 

חוזקות

לכל עסק יש חוזקות, גם אם באופן יחסי וגם החוזקות משקלן קל. לדוגמה: קוסמטיקאית בתחילת דרכה שעובדת מהבית ומתחרה בצורה ישירה מול מכון יופי עם מכשור מתקדם וצוות מקצועי ומיומן, יכולה להציע חוזקה של שירות אישי, ביתי וחם לצד זמינות גבוהה יותר עבור לקוחות. 

דוגמאות לחוזקות 

  • חוזקות המותג – למשל מותג המוכר בכל בית בישראל, או מותג עם תדמית חזקה ויציבה לאורך שנים
  • ערוצי שיווק – עמודי פייסבוק ואינסטגרם חזקים עם עשרות/מאות אלפי עוקבים, ערוץ יוטיוב פעיל או פינה קבועה בתוכנית טלוויזיה
  • שירות – זמינות מיידית, מקצועיות יוצאת דופן, תודעת שירות ייחודית וכיוצ"ב
  • לוגיסטיקה – מערך הפצה מתקדם, מיקום אסטרטגי של נקודת הפצה או אפילו של החנויות עצמן
  • בידול – הנקודה שמבדלת את המותג ע"פ המתחרים. בין אם מדובר בבידול תפיסתי או בבידול USP
  • טכנולוגיה – שימוש בטכנולוגיה מתקדמת או פטנט הרשום על המותג, סימני מסחר וכיוצ"ב

חולשה, קשר חלש

חולשות

לצד חוזקות, תמיד יהיו גם חולשות. המטרה היא לפתח חשיבה ביקורתית כדי להכיר את חולשות המותג. לא תמיד ניתן לשפר חולשות, אבל להכיר אותן זה השלב הראשוני בטרם הניסיון לשפר את החולשות.

דוגמאות לחולשות

  • תדמית חלשה – אנשים שחושבים דברים שליליים על המותג, ביקורת חלשות ברשת ועוד
  • מוצרים – מוצר ברמת איכות ירודה, מחיר גבוהים או זולים מידי וכיוצ"ב
  • שירות – שירות לקוי, אין תודעת שירות, אין מענה אנושי
  • התנהלות – ניהול לא נכון של העסק עלול לפגוע גם במערך השיווק של העסק
  • אין בידול – אם אתם נראים כמו כולם, אל תצפו שלקוחות יבחרו דווקא בכם

הזדמנויות

להישאר עם היד על הדופק, זה אחד הטיפים החשובים שכל מנהל מכיר. תמיד להיות ערניים למתרחש סביב ולזהות מגמות חדשות בשוק.

דוגמאות להזדמנויות

  • צורך חדש – טרנד חדש שהגיע לשוק, ביקוש חדש שנוצר מהווים הזדמנות מצוינת לכבוש נתחי שוק חדשים
  • שינויים רגולטורים – למשל הפחתת מיסים על חד"פ או שתייה מתוקה
  • מתחרה בפשיטת רגל – כאשר מתחרה סוגר את העסק, מתפנה קהל חדש שטרם היה חשוף אליכם
  • שת"פים – עם מתחרים או עם גורמים מקבילים אחרים
  • פיתוחים טכנולוגיים – מוצר טכנולוגי חדש או פיתוח טכנולוגיה חדשה יכולים להוות הזדמנות
  • ערוצי שיווק חדשים – כמו למשל טיקטוק בתחילת דרכה

איום

איומים

כל איום הוא גם הזדמנות. איומים הם חיצוניים המתרחשים מחוץ לעסק, ולרוב אין עליהם שליטה.

דוגמאות לאיומים

  • שחקנים חדשים – מתחרה חדש שמגיע עם בשורה חדשה או בידול ייחודי עלול להוות איום
  • מוצרים חדשים – מוצר חדש שעלול לייתר את הצורך במוצרים קיימים
  • עליית מחירים – בעקבות אינפלציה, עליית מחירים של ספקים ואחרים
  • שינויים רגולטורים – מיסוי חדש שנכנס לתוקף, תקנה חדשה בחוק המחייבת בנקיטת פעולות חדשות לא מוכרות
  • מחאת צרכנים – כמו שראינו לא מעט בשנים האחרונות
  • תלותיות בלקוחות – עסק התלוי בלקוח בודד או במספר לקוחות בודדים יכול לראות זאת כאיום ביום שהלקוח יחליט לעזוב

מודל SWOT – לסיכום

שימוש נכון במודל יכול להוות כלי שימושי עבור מנהלים ואנשי שיווק בבניית האסטרטגיה השיווקית שלכם. רצוי לבחון כל רכיב בעין אובייקטיבית ומתוך חשיבה עצמאית ביקורתית. ניתן לעשות שימוש במודל SWOT גם עבור העסק או החברה שלכם וגם עבור מתחרים כדי לזהות חולשות או הזדמנויות חדשות מועילות. 

נעים מאוד, אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית בה נוכל להכיר ולבחון יחד איתכם הזדמנויות עסקיות חדשות מותאמות אישית עבורכם. אפשר ליצור איתנו קשר כאן או בטלפון 058-4458206

קראו גם:

צריח מדיה | אייקון
אנחנו צריח מדיה
ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם.
שתפו:
השאירו פרטים
מה חדש באתר?
נדבר בוואטסאפ
1
אני זמין עבורכם :)
היי, אני שלמה ואני כאן כדי לסייע :)
איך אוכל לעזור?
Call Now Button