צריח מדיה לוגו שקוף

ניתוח מתחרים בשיווק

ניתוח מתחרים בשיווק | צריח מדיה

תחרות זה כיף! למעשה תחרות היא זו שגורמת לנו להתייעל כל הזמן ולשפר את השירות שלנו, והיא זו שמצליחה להוציא ממנו את המקסימום שאנחנו יכולים. דוגמה מצוינת לתחרות יעילה רואים בתחרויות ספורט שבהם שני שחקנים שמתחרים אחד מול השני מצליחים להוציא מעצמם הרבה מעבר למה שיכלו אם לא היה להם את התחרות (מי אמר רונאלדו ומסי?). 

אחד הפרמטרים החשובים שיש כשבוחנים אסטרטגיה שיווקית לעסק, הוא ניתוח מתחרים מעמיק שבוחן כל אבן וכל פינה מה המתחרים עושים, באילו ערוצי שיווק המתחרים פועלים, מהם תקציבי השיווק של המתחרים שלכם ובהתאם לזה בונים פיצוח שיווקי מבדל לעסק.
במאמר הבא נדבר על מהו ניתוח מתחרים בשיווק, איך יודעים מה המתחרים עשו ובאילו כלים ניתן לנתח מתחרים ולבסוף איך בונים בידול ייחודי ומבדל שמתאים בדיוק לצרכי העסק שלכם. מתחילים.

איך קוראים למתחרים שלכם?

החלק הראשון והבסיסי בניתוח מתחרים בשיווק הוא היכרות עם המתחרים. ננסה להבין מי הם המתחרים וכאן יש שני סוגי מתחרים:

  1. מתחרים ישירים – הכוונה למתחרים שנותנים בדיוק את השירותים שלכם או מציעים בדיוק את אותם מוצרים כמו אלו שאתם מציעים.
  2. מתחרים עקיפים – כלומר מתחרים ברמת הקטגוריה. למשל: המתחרה של במבה אסם, הוא לא רק הבמבה של שטראוס אלא כלל החטיפים שיש על המדף כמו למשל דוריטוס, תפוצ'יפס וצ'יטוס. 

אם אתם לא מכירים את המתחרים, ניתן למצוא אותם באמצעות חיפוש ברשתות חברתיות, חיפוש בגוגל או למצוא את המתחרים באפליקציות ייעודיות לעסקים כמו איזי, B144 וכיוצ"ב.

עוצמות המתחרים ונכסים שיווקיים

אחרי שאנו יודעים מי הם המתחרים, נבין מה העוצמות של המתחרים. האם מדובר על מותגים גדולים שכל בית בישראל מכיר, או שמדובר בעסקים קטנים שלכל אחד מהם יש את הפינה שלו ואת הנישה שלו?

ככל שהמתחרים גדולים ונוגסים נתחי שוק גבוהים, כך האסטרטגיה השיווקית שלכם צריכה להתמקד בפעולות איגוף. כלומר, מגוון פעולות קטנות שמטרתם להשתלט על נתחי שוק קטנים שכולם יחד מצטברים לכדי נתח שוק מכובד בפני עצמו.

בנוסף נבחן את הנכסים השיווקיים שיש למתחרים. האם יש למתחרים אתר גדול עם עשרות אלפי כניסות מידי חודש, או עמוד אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים וכיוצ"ב.

וכמו כן יש לבחון האם יש שירות או מוצר שהמתחרים שלכם עושים ואתם לא, והאם יש דרך לפצות על החיסרון היחסי הזה באמצעות שירות או מוצר אחד בעסק.

ניתוח SWOT מתחרים | צריח מדיה

ניתוח SWOT למתחרים

מודל SWOT הוא מודל פופולרי שמנהלים רבים משתמשים בו, בין היתר גם לניתוח מתחרים בשיווק. SWOT הוא קיצור של Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats – ובעברית חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. 

  • חוזקות – מהן החוזקות של המתחרים? כלומר, במה המתחרים ממש טובים. לדוגמא: אפל ממש חזקים בעיצוב ובאבטחת מידע, זו דוגמא לחוזקות מתחרים.
  • חולשות – לצד החוזקות תמיד יש חולשות. מצאו את החולשות של המתחרים. לדוגמא: אפל פחות נוחים עבור מפתחים שרוצים לעשות התאמות מותאמות בתוך הקוד של האפליקציות, או עבור משתמשים שנרשמים לראשונה לאפל.
  • הזדמנויות – הכוונה להזדמנויות חיצוניות, כמו למשל משבר הקורונה שיצר הזדמנויות חדשות עבור בעלי עסקים במגוון תחומים.
  • איומים – גם כאן הכוונה לאיומים חיצוניים, כמו למשל רגולציה ממשלתית חדשה בתחום, או העלאת מיסים בתחום שלכם שעלולה להשפיע על היקף המכירות בתחום שלכם.

תחרות

איפה כמה ואיך?

רכיב נוסף וחשוב בניתוח מתחרים בשיווק הוא הבנה של הפעילות השיווקית של המתחרים שלכם, וכאן נבחן 3 דברים:

  1. איפה – היכן המתחרים שלכם מפרסמים את עצמם? האם המתחרים פועלים חזק ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק או בכלל המתחרים פועלים בעולמות האופליין כמו ערוצי טלוויזיה, עיתונות ורדיו. 
  2. כמה  – כמה כסף התמחרים משקיעים בכל אחד בערוצי השיווק הללו.
  3. איך – השאלה אולי הכי חשובה, היא באיזו שפה תקשרותית המתחרים מדברים עם הלקוחות שלהם? האם מדובר על שפה מיתוגית חברית בגובה העיניים, או בשפה גבוהה ומתנשאת, האם מדובר בשפה נקייה או פחות נקייה וכיוצ"ב.

כלים לניתוח מתחרים בשיווק

יש כמה כלים שימושיים שאיתם תוכלו לנתח את פעילות השיווק של המתחרים שלכם:

  • יפעת – הוא כלי ישראלי לניתוח מתחרים בשיווק שמציע מגוון אפשרויות למדידת פעילות מתחרים כולל בין היתר גם פעילות שיווקית אופליין: ערוצי שיווק, תקציבים משוערים, זמני פרסום ועוד ואפילו יפעת מאפשרים לכם לראות את המודעות עצמם שהמתחרים פרסמו. קישור לכלי.
  • סימילאר ווב – גם הוא כלי ישראלי בינלאומי שמאפשר ניתוח מעמיק של מתחרים, בדגש על עולמות האונליין. קישור לכלי.
  • כלי ahrefs – הוא כלי בינלאומי שיכול לתת לכם מידע על כמות החיפושים שיש למתחרים שלכם. למשל מתחרה שמחפשים אותו מידי חודש עשרות אלפי אנשים, הוא מותג גדול. קישור לכלי.
  • פייסבוק Ad Library – הוא כלי מובנה של פייסבוק שבו תוכלו לראות אילו מודעות פעילות יש בזמן אמת אצל המתחרים שלכם. קישור לכלי.

עסקים בעולם

לא תמיד צריך להמציא את הגלגל

הטיפ הבא יכול לסייע לכם למצוא את הפיצוח השיווקי שלכם:  אנחנו חיים בעולם גלובלי, ובסירה שלכם יש עוד אלפים רבים וטובים של עסקים בעולם שמתמודדים בדיוק עם האתגרים שלכם. 

בדקו מה מתחרים מקבילים שלכם בעולם עשו. איך הם מתמודדים עם התחרות, מהן נקודות הבידול שעושות אותם לגדולים בתחומם ונסו לייבא את הרעיונות הללו בגרסה הישראלית שלהם.

אנשים שיושבים על הגדר מצליחים להתקדם

נעים מאוד, אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית בה נוכל להכיר, להתקשקש ולבחון יחד איתכם הזדמנויות עסקיות חדשות ואסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית עבורכם. אפשר ליצור איתנו קשר כאן או בטלפון 058-4458206

מדריכים נוספים בצריח מדיה

צריח מדיה | אייקון
אנחנו צריח מדיה
ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם.
שתפו:
השאירו פרטים
מה חדש באתר?
נדבר בוואטסאפ
1
אני זמין עבורכם :)
היי, אני שלמה ואני כאן כדי לסייע :)
איך אוכל לעזור?
Call Now Button