מפה תפיסתית בשיווק

מפה תפיסתית בשיווק | צריח מדיה

אפתח בשאלה: אם העסק שלך היה בן אדם, איזה סוג בן אדם הוא היה?
הוא היה אדם יצירתי? מטופח? או אולי בכלל איש עסקים מכובד? אם תרצו אפשר אפילו לקחת את השאלה הזו קדימה אפילו לרמת המאפיינים האישיים של העסק שלכם, למשל: העסק שלי הוא נער צעיר כבן 15, טיפוס חברתי שיודע להתלבש והוא זה שמוביל טרנדים אופנתיים בשכבה שלו (עסק אופנה שפונה לקהל צעיר שמתעסק בטרנדים אופנתיים למשל).

למה זה חשוב ואיך זה קשור למפה תפיסתית בשיווק? במאמר הבא נדבר על מפה תפיסתית בשיווק ונראה איך על פיה יקום ויפול עסק. 

מהי מפה תפיסתית בשיווק?

בהגדרה היבשה, מפה תפיסתית היא האופן בו העסק שלך נתפס. למשל: נניח שאתם רוצים לצאת הערב עם חברים לפאב, ותוך כדי שאתם מחפשים פאבים מעניינים באזור שלכם, אחד החברים מציע לצאת לפאב כלשהוא ומיד אחד החברים אומר "עזוב אותך, זה פאב של זקנים". מה שקרה בסיטואציה הזו היא בדיוק מה שאתם כעסק רוצים להימנע ממנו (אלא א"כ קהל היעד של הפאב שלכם הוא הגיל השלישי). 

אני יכול להביא לכם עוד הרבה דוגמאות כאלו, אבל הנושא החשוב כאן, ואת זה כדאי שתכניסו טוב טוב לתודעה שלכם: הדרך שבה העסק שלכם נתפס, הוא החלק החשוב ביותר של העסק שלכם! 

אגיד לכם יותר מזה. יכול להיות אפילו שבאמת שלכם, העסק הוא בכלל לא מה שהוא נתפס לדוגמה: נניח שהעסק שלכם נתפס כעסק עם מוצרים פשוטים, ובפועל המוצרים שלכם הם הכי איכותיים שיש, עדיין זה לא אומר שאתם איכותיים. כי זה לא משנה מה קורה בפועל, אלא איך אתם נתפסים בפועל. וזה פועל כמובן גם להיפך.. כמה פעמים יצא לכם להגיד את המשפט "בעסק ההוא הכל שם חרטה, זה הכל יחסי ציבור"?

איך מודדים מפה תפיסתית?

נחזור לשאלה שאיתה פתחתי את המאמר. אם העסק שלך היה בן אדם, איזה סוג בן אדם הוא היה? נניח והתשובה שלכם הייתה "העסק שלי הוא אדם מסודר שמחפש מחיר טוב" (עסק מטופח עם מוצרים סטנדרטיים). ניקח את שני הפרמטרים הנ"ל ונשווה אותם לאלו של המתחרים שלכם.

מפה תפיסתית 1 לדוגמא | צריח מדיה

מה שאתם רואים במפה, זה איך המתחרים שלכם נתפסים במדדים של העסק שלכם. במקרה הזה של המפה, אתם מבינים שיש פה בעיה ברמה התפיסתית של העסק שלכם, וזה בגלל שאתם לא היחידים שמסודרים + מחיר טובים, אלא גם המתחרים שלכם הם כמוכם. אז מה עושים? בונים מפה תפיסתית נוספת:

מפה תפיסתית 2 לדוגמא | צריח מדיה

במפה הזו כבר אפשר לראות שאתם היחידים שגם פונים לקהל מבוגר וגם מציעים מחירים גבוהים. א"כ במפה התפיסתית הזו, כבר יש לכם יתרון (בהנחה ויש שוק לקהל היעד של מבוגרים שמחפשים איכות). 

הכללים לשינוי מפה תפיסתית בשיווק

רגע לפני שאתם קופצים למים ומחליטים לשנות את הדרך בה אתם נתפסים ומחליטים שמעכשיו אתם "מבוגר שקונה דברים איכותיים", כדאי שתכירו כמה כללי ברזל כדי שהשינוי יצליח בשטח:

  • רצוי להימנע משינויים קיצוניים ברמה התפיסתית. למשל אם אתם חנות שמוכרת בגדי אופנה לצעירים, אז אל תשנו את החנות לקהל יעד מבוגר החל ממחר בבוקר, אלא שינויים במסגרת הקהל הצעיר
  • שינוים כזה לפעמים דורשים גם התאמה ברמת הנראות של העסק (למשל, עיצוב שמשדר יוקרה)
  • תהליך שינוי מפה תפיסתית בשיווק יכול לקחת זמן עד שהלקוחות מתרגלים למצב החדש, אז היעזרו בסבלנות
  • תבדקו היתכנות כמה שינוי כזה יכול להשפיע על העסק שלכם. למשל באמצעות סקרים ללקוחות שלכם "אם תהיה חנות אופנה טרנדית בשכונה, היית מגיע?"

אם כבר שינוי, אז שזה יקרה כמו שצריך

אנחנו צריח מדיה ואנחנו בונים מפה תפיסתית טובה ויעילה שדרכה נוכל לגזור תובנות עסקיות שמייצרות תוצאות. מחפשים לעשות שינוי אבל שינוי שמבוסס על נתונים ועובדות וכזה שיכול להוביל את העסק שלכם להצלחה? אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ בה נוכל להכיר ולהתקשקש ולבחון יחד איתכם הזדמנויות עסקיות חדשות ואסטרטגית מיפוי תפיסתי מותאמת אישית עבורכם. אפשר ליצור איתנו קשר כאן או בטלפון 058-4458206

צריח מדיה | אייקון
אנחנו צריח מדיה
ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם.
שתפו:
השאירו פרטים
מה חדש באתר?
נדבר בוואטסאפ
1
אני זמין עבורכם :)
היי, אני שלמה ואני כאן כדי לסייע :)
איך אוכל לעזור?
Call Now Button