צריח מדיה לוגו שקוף

עיתונים חרדיים

עיתונים חרדיים | צריח מדיה

בשנת 2008 הרשת געשה כשלראשונה אי פעם הטלוויזיה עקפה את העיתונות בהיקף הפרסום. עשור וקצת לאחר מכן, הרשת געשה שוב והפעם זו הדיגיטל שעקפה את הטלוויזיה בהיקפי הפרסום. המכנה המשותף של שני הנתונים הללו: המגזר החרדי.
לאורך כל העשורים האחרונים עיתונים חרדיים שומרים על מעמדם ללא עוררין עם נתח פרסום חזק ויציב של 74%.

במאמר הבא נסקור את סוגי הפרסום בעיתונים חרדיים, נמפה את העיתונים השונים ונעמוד על המגמות העדכניות שקורות עמוק בתוך המגזר החרדי. 

עיתונים חרדיים | צריח מדיה

סוגי עיתונים חרדיים

כדי להבין את העיתונים החרדיים, צריך להכיר קודם את המגזר החרדי.

המגזר החרדי מורכב למעשה מ-3 זרמים מרכזיים כאשר כל זרם מהווה כשליש מהמגזר: הזרם הליטאי, הזרם החסידי והזרם הספרדי.

העיתון הוא לא רק פלטפורמה שדרכו החרדי צורך חדשות ומידע, אלא העיתון מהווה מעיין סימבול להשתייכות עבור הקהילה שלו. לדוגמה: חסיד גור לא יצרוך את עיתון "יתד נאמן" שמשתייך אל הזרם הליטאי, אלא יצרוך את עיתון "המודיע" שהוא העיתון שמזוהה עם אגודת ישראל וחסידות גור.
יתרה מכך, בחלקים מסוימים במגזר לפני שיקבלו ילד לחיידר, יבדקו לאילו עיתונים מנויים הורים הילד..

רגע לפני שנצלול ונכיר את סוגי העיתונים השונים במגזר, נחלק אותם ל-3 סוגים:

  1. חדשות ומגזינים – המקביל של עיתונים כמו "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום"  ומגזינים כמו "לאישה".
  2. מקומונים – עיתונים שמופצים באזורי חלוקה ספציפיים כמו למשל "קול העיר" שמופץ בימי רביעי בבני ברק, אלעד ופתח תקווה. 
  3. עיתונות מסחריים – אלו עיתונים שגם הם מופצים בחינם ולרוב מדובר בעיתונים שכל כולם הם רק פרסומות רלוונטיות עבור המגזר החרדי, או אם תרצו מעין "גוגל" של המגזר החרדי בחיפוש אחר בעלי מקצוע, חנויות, מבצעים וכיוצ"ב.

הדפסת עיתונים

עיתוני חדשות ומגזיני תוכן

  • יתד נאמן – העיתון מבוסס על מינויים יומיומיים כאשר אחת לשובע בימי ג' העיתון מופץ בחינם בכל הריכוזים החרדיים. העיתון כשלעצמו נחשב לותיק ופופולרי, ותפוצת יום ג' שדרגה משמעותית את החשיפה של המגזר החרדי לעיתון.
    העיתון מזוהה בעיקר עם הזרם הליטאי במגזר ועם יהדות התורה, אך נוגע גם בזרמים נוספים.
  • המודיע – העיתון אף הוא מבוסס על מינויים יומיומיים ומבחינת כמות מינויים העיתון מקבל את החשיפה הגבוהה ביותר בעיתונים שאינם מופצים בחינם.
    העיתון מזוהה בעיקר עם הזרם החסידי ועם אגודת ישראל ובדגש על חסידות גור.
  • המבשר – העיתון אף הוא מבוסס על מינויים יומיומיים, ונהנה מאחוזי חשיפה יחסית גבוהים (מוערך בכ-13%).
    העיתון גם הוא מזוהה עם הזרם החסידי ובדגש על שלומי אמונים בתוך אגודת ישראל.
  • הפלס – עיתון הפלס גם הוא עיתון חדשות יומי, והוא משויך אל הפלג הירושלמי (הנקרא גם 'עצניקים'), וע"פ ההערכות יש לעיתון כ-4,500 מינויים ושיעור חשיפה של כ-14.1%.
  • יום ליום – הוא שבועון חרדי הפונה בעיקר לבני עדות המזרח (ספרדים). ע"פ ההערכות יש לעיתון כ- 2.9% חשיפה.
  • שחרית – עיתון שחרית הוא עיתון חדשות יומי בתפוצה דיגיטלית, עם כ-68000 מנויים וכ-20,000 קוראים.

עיתוני סוף שבוע ומגזינים

  • משפחה – עיתון משפחה הוא מגזין שבועי בעל התפוצה הרחבה ביותר במגזר החרדי, ואפשר לומר עליו שהוא חוצה מגזר. כלומר, העיתון מגיע לתפוצה אצל כלל הזרמים במגזר.
    העיתון זוכה לכ-21% חשיפה ומוביל את המקום ביד רמה זה שנים.
  • קטיפה – הוא מגזין שבועי של עיתון יתד נאמן הפונה לנשים חרדיות. המגזין זוכה לחשיפה של 12.1%.
  • זמן – מגזין זמן הוא מגזין חודשי המסקר שלל נושאים שאינם בהכרח אקטואלים ונהנה מאחוזי חשיפה רחבים של 19.6%.
  • טעימות – מגזין טעימות הוא מגזין חודשי מבית עיתון משפחה, המסקר נושאים הקשורים למתכונים ואוכל. למגזין 10.1% חשיפה. 
  • המקום – מגזין המקום הוא מגזין חודשי הפונה לחרדים עובדים ומודרניים בסגנון "אפוק", ו"ליברל".
  • זרקור – מגזין זרקור הוא מגזין שבועי הפונה לילדים.
  • נפלאות עולם – הוא מגזין הפונה אף לילדים בסגנון נשיונל ג’יאוגרפיק
  • העדה – מגזין העדה הוא מגזין שבועי הפונה לקהילת העדה החרדית בירושלים, ומסקר נושאים אנטי ציוניים. בנוסף אליו ישנם שני מגזינים דומים "שומר החומות" ומגזין "החומה" הדומים בדעותיו.
  • כפר חב"ד – הוא מגזין שבועי הפונה לזרם חב"ד במגזר החרדי.
  • בית משיח – בדומה לכפר חב"ד אף הוא פונה לזרם חב"ד במגזר החרדי ובדגש על הזרם המשיחי.
  • רגע – מגזין רגע הוא מגזין שבועי המתמצת את אירועי השבוע בכותרות קצרות, וכן משלב מאמרים בנושאים נוספים.
  • קול פליי – מגזין קול פליי הוא מגזין חודשי בנושאי מוזיקה, המופק ע"י רדיו קול ברמה.

עיתונים

עיתונים חרדיים – מקומונים

מקומונים הם עיתונים המופצים חינם מידי תקופה (לרוב כל שבוע), ואילו נחשבים ברמתם לרמה נמוכה יותר בהשוואה לעיתונים המוסדיים והרשמיים. היתרון של המקומונים החינמיים, שאלו מגיעים לכלל תיבות הדואר במגזר החרדי (כל מקומון באזור תפוצתו), ונהנים מחשיפה רחבה וצרה בהתאם לכוחם, כמו כן עלויות הפרסום נחשבות לנמוכות יותר. רשימת המקומונים:

  • רשת עיתונות דתית – הנקראת גם "קול העיר". הוא מקומון חינמי המופץ לרוב בימי רביעי במספר מוקדים ברחבי הארץ עם תפוצה של כ-200,000 עיתונים והעיתון זוכה לחשיפה של כ-23.6%.
  • מרכז העניינים – גם הוא עיתון חינמי המופץ חינם, לרוב בימי שני. העיתון זוכה לכ-24.1% חשיפה. 

עיתונים מסחריים 

אילו עיתוני פרסומות מלאים, המשמשים במה בעיקר עבור עסקים קטנים ומקומיים שאינם יכולים להרשות לעצמם או אינם רוצים תפוצה חוצה מגזר. 

  • כוח הפרסום – הוא עיתון פרסומות שבועי המופץ בכ-40,000 עותקים באזורים חרדיים במרכז הארץ.
  • פרסום חזק – הוא עיתון פרסומות שבועי המופץ בכ-128,000 עותקים במספר מוקדים חרדיים ברחבי הארץ.
  • מפתח העיר – הוא ספר טלפונים ואינדקס עסקים המופץ אחת לשנה בריכוזים החרדיים, ומשמש מעין "גוגל" עבור חיפוש אנשי מקצוע, גמ"חים, מספר טלפונים ועוד.

כמו כן ישנם עיתונים מסחריים קטנים נוספים הפונים לשכונות מסוימות בריכוזים החרדיים.

המגזר החרדי

מגמות במגזר החרדי

נכון לשנת 2023 כ-66% מהמגזר החרדי עושה שימוש באינטרנט חרף התנגדות הרבנים. כאן המקום לציין כי אופן השימוש באינטרנט שונה מזו של הציבור הכללי בישראל, כמו למשל שימוש מרכזי דרך מייל או ווטסאפ ופחות רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטיקטוק. 

אתרי החדשות החרדים ממשיך לצמוח, כך למשל 6 האתרים החרדים הגדולים מגיעים ליותר מ-16 מיליון כניסות מידי חודש.

למרות זאת ניכר שעדיין העיתונות היא השלטת במגזר ונהנית מאחוזי תפוצה וחשיפה רחבים, בדגש על סופי שבוע בהם אין שימוש בטלפון או מחשב וזה הזמן לקריאת עיתונים ומגזינים. 

לסיכום

עיתונים חרדיים הוא כלי שיווקי עוצמתי עבור פרסום למגזר החרדי, בעיקר בזכות היציבות שלהם לאורך השנים. שימוש נכון ומושכל באיך לחלק את עוגת הפרסום בתוך המגזר החרדי היא גורם חשוב כדי להגיע הן לתפוצה רחבה והן לחשיפה רלוונטית שתגדיל נתחי שוק בתוך המגזר החרדי.

אנחנו צריח מדיה ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם. לנו התמחות בפרסום למגזר החרדי (אנחנו חרדים בעצמנו), ואנו נוכל לבנות לכם אסטרטגיה חדה ומדויקת ועם הפנייה הנכונה למגזר החרדי. לפרטים נוספים צרו קשר עם צריח מדיה.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

מקורות:

  • סקר TGI לעיתונות החרדית
  • שנתון החברה החרדית
  • האתרים הרשמיים של העיתונים
צריח מדיה | אייקון
אנחנו צריח מדיה
ומה שאנחנו עושים הכי טוב זה לבנות אסטרטגיה חדה, בועטת ומבדלת שמתאימה בדיוק לעסק שלכם.
שתפו:
השאירו פרטים
מה חדש באתר?
נדבר בוואטסאפ
1
אני זמין עבורכם :)
היי, אני שלמה ואני כאן כדי לסייע :)
איך אוכל לעזור?
Call Now Button